CMS a content marketing

“Content is king” - twierdził Bill Gates już w 1996 roku. Te słowa nie straciły na aktualności - nie ma strony bez treści. A zatem jeśli chcesz prowadzić bloga firmy albo po prostu regularnie aktualizować stronę firmową, a nie jesteś informatykiem, to potrzebujesz wygodnego, łatwego w obsłudze narzędzia do aktualizowania serwisu o nowe treści - nowoczesnego systemu CMS. Tylko jak wybrać najlepszy?
Foto: Unsplash
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 6 minut
Unsplash

Przykłady użyte w tekście są oparte o ICEberg CMS (system CMS klasy premium, autorstwa Krakweb.pl) oraz doświadczenia z prowadzenia serwisu Marketing101.pl

Załóżmy, że chcesz opublikować relację z ostatniego eventu, w którym uczestniczyło 20 ważnych dla Ciebie partnerów biznesowych. Masz na to tylko 15 minut - potem ma przyjść ważny klient. Mimo braku czasu chcesz, żeby galeria wyglądała atrakcyjnie, a tekst był dobrze sformatowany i czytelny. Niezbędne jest to, żeby strona prezentowała się bez zarzutu na urządzeniach mobilnych, a treści były zintegrowane z mediami społecznościowymi i posiadały m.in. możliwość polubienia, udostępnienia i komentowania. Myślisz, że to niemożliwe? Już szukasz telefonu do znajomego programisty…? Uspokoję Cię: nie ma takiej potrzeby.

Być może już wiesz, że taka publikacja nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy dobry CMS, czyli “system zarządzania treścią”. Kupiony raptem 5 lat temu - wówczas wydawał się idealny. Dzisiaj widzisz, że ma sporo wad: ciężko się nim zarządza, nie masz wpływu na wygląd wielu elementów, nie możesz sformatować tekstu tak, jak sobie tego życzysz, a na urządzeniach mobilnych serwis w ogóle nie działa.

A może myślisz o założeniu bloga Twojej firmy? Wiesz, że to świetny sposób na kreowanie w sieci wizerunku firmy jako eksperta w branży, w której działasz. Jednak darmowe platformy oznaczają nie tylko mniejszy prestiż, ale i liczne ograniczenia, m.in. w decydowaniu o wyglądu bloga.

Niezależnie od tego, która opcja lepiej opisuje Twoją sytuację, pokażę Ci, jak w atrakcyjny sposób możesz prezentować treści dzięki nowoczesnemu CMS. Dodatkowo zobaczysz kilka ciekawych funkcji, które możesz uzyskać dzięki dobremu systemowi zarządzania treścią. Poza tym przekonasz się, jak CMS może wpłynąć na pozycjonowanie.

CMS, na przykładzie którego zobaczysz, jak publikować treści, wygląda następująco:

ICEberg

System zarządzania treścią ICEberg

Zamieszczanie treści

Edytor dobrego CMS powinien być intuicyjny i posiadać wszystkie konieczne funkcje. Sprawdźmy, które są niezbędne przy publikowaniu treści.

Powiedzmy, że chcesz zamieścić ekspercki artykuł o blogach firmowych, okraszony licznymi przykładami i poradami. Zaczynasz od napisania tekstu. Możesz go odpowiednio sformatować korzystając z gotowych rozwiązań: Akapit, Address, Sformatowany tekst, Nagłówek 1, 2, 3 itd:

ICEberg

Istnieje także możliwość decydowania o wszystkich aspektach formatowania tekstu. Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, skorzystaj z prostego menu:

proste menu

Najważniejsze funkcje to: 1. krój czcionki, 2. jej rozmiar, 3. pogrubienie, pochylenie, podkreślenie i przekreślenie tekstu, 4. wyrównanie do lewej, środka, prawej lub justowanie, 5. lista wypunktowana lub numerowana.

Wypełnij pole “Wstęp”, tworząc tzw. lid - wyodrębniony, pogrubiony fragment tekstu rozpoczynający artykuł. Ja piszę lid już po stworzeniu właściwej części tekstu, bo wtedy wiem na pewno, że nie będzie odbiegał tematycznie:

ICEberg

Gdy tekst został napisany i odpowiednio sformatowany, czas zadbać o to, aby artykuł był bardziej atrakcyjny dla czytelnika, np. ilustrując go zdjęciami i screenami. Do wstawiania grafik służy ikonka obrazka:

ikonka obrazka

Możesz wstawić grafikę znajdującą się już na jakiejś stronie www - wówczas podajesz jej adres w polu “Źródło”. Jeśli posiadasz grafikę na dysku, klikasz ikonkę z lupą. Możesz jeszcze ustawić opis zdjęcia i zmienić jego rozmiar - albo od razu kliknąć “Ok”.

wstawianie obrazka

Wówczas grafika pojawi się w edytorze:

wstawianie grafiki

Jednak zanim zapiszesz artykuł i opublikujesz go na stronie, zadbaj o...

Porządek na stronie

Aby ułatwić czytelnikom odnalezienie konkretnych artykułów, CMS zawiera dwie przydatne funkcje:

1. powiązanie nazwiska z kontem

Dzięki wybraniu nazwiska z listy powiążesz artykuł z kontem autora. To oznacza, że przy publikowanej treści wyświetli się jego zdjęcie wraz z linkami do profilów w social media:

social media

Dzięki tej funkcji możliwe jest także stworzenie zakładki z automatycznie tworzoną listą twórców treści i wyświetlanie wszystkich tekstów wybranego autora lub autorki:

lista autorów

2. otagowanie artykułu

Dodajesz tagi wpisując je w odpowiednie pole przy dodawaniu nowych treści:

dodawanie tagów

Dzięki tagom treści dotyczące konkretnego zagadnienia będą łatwe do odnalezienia na stronie. Kompletna lista tagów dodanych do wszystkich treści wyświetli się na stronie np. w ten sposób:

lista tagów

Po kliknięciu na interesujący Cię temat zobaczysz wszystkie treści na stronie opatrzone danym tagiem.

Publikacja

Gdy uporasz się z kwestią tagów i uznasz, że tekst prezentuje się tak, jak sobie tego życzysz, czas przystąpić do publikacji. Zaznacz, czy chcesz, by na stronie wyświetlał się automatyczny spis treści:

wyświetlanie spisu treści

Pod polem tekstowym możesz wybrać zdjęcie ilustrujące artykuł - a także dodać podpis (np. podać źródło czy autora grafiki):

zdjęcie ilustrujące artykuł

Następnie kliknij “zapisz”. To wszystko! Zajęło Ci to niespełna 10 minut. W tym czasie strona została zaktualizowana o nowe treści, sformatowane w atrakcyjny sposób. Tak prezentuje się tytuł artykułu, lid i wybrane przez Ciebie zdjęcie główne:

Blog firmowy

Oto utworzony automatycznie (na podstawie nagłówków: h2, h3) spis treści, z opcją ukrycia:

spis treści

A tak wygląda tekst artykułu, z wyodrębnionymi nagłówkami i ilustracjami:

blog firmowy

Możesz podziwiać efekty.

I żaden inżynier nie był do tego potrzebny ;)

Pozycjonowanie

Nawet najlepsze treści potrzebują odrobiny wsparcia, by wyświetlać się w wyszukiwarce na wysokich miejscach. Twój CMS powinien wspomagać ten proces. Może to robić na kilka sposobów:

1. ICEberg posiada opcję ustawiania dwóch wersji tytułu tekstu. Pierwsza to “Nazwa”, która wyświetla się na podstronie z artykułem. Wprowadzasz ją przy tworzeniu nowego dokumentu:

dwie wersje tytułu

Ten tytuł powinien być zoptymalizowany dla wyszukiwarki i zawierać słowo kluczowe - dzięki temu będzie korzystny dla SEO. Jednak to, co odpowiada Google’owi, nie zawsze podpada pod gusta czytelników. Dlatego nowoczesny CMS posiada opcję nadania drugiego, ciekawszego i bardziej angażującego tytułu, który wyświetli się na stronie głównej:

alternatywny tytuł

2. Optymalny dla pozycjonowania jest URL składający się tylko ze słów kluczowych. Dlatego potrzebujesz opcji dowolnego skracania adresu podstrony - tworzenia “Unikalnego linku”. Kolor paska informuje Cię, czy długość jest optymalna dla SEO:

optymalizacja adresu

3. Tytuł strony (title) to napis w belce tytułowej przeglądarki, wyświetlany w wynikach wyszukiwania wraz z opisem (description) strony:

Tytuł i opis są istotne dla pozycjonowania, dlatego powinny być ustawione oddzielnie dla każdej podstrony serwisu firmowego. ICEberg informuje, czy długość wstawionego przez Ciebie tytułu i opisu są odpowiednie:

optymalizacja

Przykład nieco zbyt krótkiego tytułu i trochę zbyt długiego opisu

4. Jeśli chcesz dopomóc wyszukiwarce w wyświetlaniu strony Twojej firmy, podaj słowa kluczowe. Także i w tym przypadku CMS sugeruje odpowiednią długość:

słowa kluczowe

Jak widzisz, CMS AD 2015 nie tylko wspomaga pozycjonowanie, ale także w wielu aspektach ocenia, na ile stworzona treść jest dobra dla SEO.

5. Kolejny element ważny dla pozycjonowania, który ustawisz w CMS, to tzw. “alty” - alternatywne opisy obrazków. Jest to ważne, bo wyszukiwarki nie analizują obiektów graficznych, tylko ich opisy. Poza tym opisy alternatywne są wyświetlane nawet wtedy, gdy grafika się nie załaduje. Podpisz każdy obrazek zgodnie z tym, co się na nim znajduje, przy wstawianiu go do edytora:

alternatywny tytuł

Co jeszcze potrafi CMS?

Dobrze zedytowane i skutecznie wypozycjonowane treści na stronie to już duży sukces. Jednak to nie wszystko, co możesz uzyskać dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania treścią.

Zobacz, jakie jeszcze funkcje możesz wykorzystać w swoim serwisie contentowym:

1. Automatyczne listy treści

Dzięki dobremu CMSowi nie musisz martwić się układem strony głównej. Listy nowych treści utworzą się automatycznie, np. w takim układzie:

automatyczny spis treści

2. Wersjonowanie

Każda wersja tworzonej treści jest dostępna - nie stracisz efektów swojej pracy, jeśli przez pomyłkę zedytujesz tekst nieprawidłowo albo z edytora skorzysta niekompetentny pracownik i coś Ci zepsuje. Ta funkcja to tzw. wersjonowanie. Wybierasz dowolną wersję wedle daty zapisu:

wersjonowanie

3. Czas czytania

CMS automatycznie szacuje czas czytania artykułu i wyświetla go na stronie:

czas czytania

4. Social media

Do każdej treści przypisane są odrębne funkcje społecznościowe - udostępnienia, lajki, tweety, polecenia:

social media

5. Komentarze

Treści mogą być również tradycyjnie komentowane przez czytelników - pole tworzenia komentarza znajduje się pod każdym artykułem:

komentarze

6. Newsletter

Kolejną ciekawą funkcją jest możliwość budowania zasięgu serwisu poprzez newsletter. Stworzysz go w prosty sposób, za pomocą zaprezentowanego uprzednio edytora:

szablon newslettera

A zainteresowani czytelnicy w równie łatwy sposób dodadzą swoje maile do listy odbiorców:

zapisz się na newsletter

7. Formularz kontaktowy

 Działanie ostatniej funkcji możesz zaobserwować poniżej :) Działa bardzo prosto - zapytania do danego autora spływają na wskazany adres e-mail. 

         

Zastosuj gotowe rozwiązania!

Napisz do Zosi

Podsumowując, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze narzędzia do tworzenia serwisu contentowego?

  1. Sprawdź, czy posiada intuicyjny edytor treści, zawierający wszystkie niezbędne funkcje.
  2. Narzędzie, które warto wybrać, powinnno także wspomagać pozycjonowanie strony.
  3. Dobrze, jeśli system posiada dodatkowe funkcje, takie jak: automatyczne tworzenie listy artykułów na stronie głównej, wersjonowanie, funkcje społecznościowe, komentarze, zapisy na newsletter.

Jak jeszcze możesz skorzystać, zarządzając serwisem firmy poprzez nowoczesny CMS? Przede wszystkim to ogromna oszczędność czasu i pieniędzy - raz kupiony CMS nie wymaga nieustannego zlecania aktualizacji informatykowi. Poza tym wartościowa treść strony buduje wizerunek firmy i autora jako eksperta, a także wspomaga proces lead generation - generowania leadów sprzedażowych. A zatem bezpośrednio przyczynia się do odniesienia sukcesu w biznesie, pozwalając wyrazić Twoje pomysły w prosty i przyjemny sposób.

Być może najlepiej by było, gdyby każdy właściciel firmy był zarazem web designerem i programistą. Z drugiej jednak strony w dobie prostych, wielofunkcyjnych CMS jest to zupełnie niepotrzebne.

Jeśli interesują Cię koszty takiego rozwiązania, zamów wycenę systemu ICEberg.

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę