menu
Foto: Shutterstock
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 26 minut
Shutterstock

Czynniki wpływające na pozycję w Google - almanach marketera

 

  

autor: Maciej Chmielowski

Maciej ChmielowskiMaciej Chmielowski - zajmuje się marketingiem internetowym w podejściu Inbound Marketing - łączy SEO, content marketing i social media. Założyciel Krakweb.pl - agencji interaktywnej z Krakowa. 

skład: Justyna Woszczyna
współpraca i korekta: Magdalena Pustelnik
komentarze eksperckie: Szymon Słowik, Sławomir Gdak, Krzysztof Hostyński

   

Słowo od autora

Postanowiłem stworzyć ten obszerny materiał z myślą o osobach, które są odpowiedzialne za prowadzenie działań marketingowych w internecie chociaż nie są na co dzień praktykami SEO.  

Zaprosiłem do współpracy kilkoro znanych mi i cenionych przeze mnie specjalistów. Ich wypowiedzi niejednokrotnie będą polemiką z tym co napisałem. Wierzę, że pozwala to zwiększyć jakość prezentowanego tekstu :)

Za pomoc dziękuję Justynie, Magdzie, Szymonowi, Sławkowi i Krzyśkowi, bez których to opracowanie nie ujrzałoby światła dziennego.

Przedmowa

SEO szybko ewoluuje z dziedziny stricte “technicznej”, opartej w dużej mierze na zautomatyzowanym pozyskiwaniu linków,  w stronę kompleksowych działań wykorzystujących szereg narzędzi marketingu internetowego, takich jak marketing w mediach społecznościowych, content marketing, marketing szeptany, partyzancki i wirusowy. Dlatego też bardzo ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za tworzenie i wdrażanie strategii marketingowych w sieci, dobrze rozumiały mechanizmy rządzące tzw. pozycjonowaniem.

Niektórzy, ze względu na fakt, że SEO przestaje być dziedziną tak silnie techniczną, ulegają złudnemu wrażeniu, że proces ten (bo nigdy nie jest to jednorazowe działanie) staje się prostszy i niemal każdy może się nim zająć. Nic bardziej mylnego. Obecnie osoba odpowiedzialna za pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek powinna nie tylko rozumieć algorytmy Google’a (i być z nimi na bieżąco), lecz także znać się na analityce stron internetowych, tworzeniu angażujących treści oraz prowadzeniu działań w mediach społecznościowych. Musi łączyć umiejętności analityczne z humanistycznymi, społecznymi oraz mieć otwarty umysł pozwalający eksperymentować i badać nowe teorie.

Czynniki wpływające na pozycję w Google - almanach marketera” - to tak naprawdę zaledwie wstęp do pozycjonowania i nie uczyni nikogo rasowym SEO-wcem. Jednak jest to bardzo dobre źródło wiedzy dla osób odpowiedzialnych za marketing internetowych (w małych firmach jest to często jeden pracownik), managerów działów marketingu i pracowników odpowiedzialnych za dziedziny pokrewne, których praca wpływa na SEO (np. specjalistów z zakresu PR i komunikacji, copywriterów, webdeveloperów, blogerów). Świadomość, co i w jaki sposób ma wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce Google, pozwoli planować działania tak, aby pozytywnie wpływały na ekspozycję witryny w wynikach wyszukiwania i uniknąć stosowania praktyk, które mogłyby stronie zaszkodzić.

Szymon Słowik

Szymon-SłowikSzymon Słowik - blogujący praktyk e-marketingu, szczególnie zainteresowany tematyką SEO. Swoje doświadczenia związane marketingiem internetowym opisuje między innymi na http://takaoto.pro oraz http://marketingmobilny.pl/

 

Wstęp

Google poprzez swojego przedstawiciela (Matt’a Cutts’a) przekazuje co kilka tygodni nowe zasady budowania SERPów (wyników wyszukiwania, a dokładniej stron wyników wyszukiwania) oraz informacje o czynnikach wpływających na pozycję stron www w wyszukiwarce. Na światło dzienne wychodzi jednak jedynie część tajemnicy, której Google zazdrośnie strzeże. Ta cząstka pozwala Google'owi na zachowanie dobrego wizerunku, a z drugiej strony dostarcza właścicielom stron i pozycjonerom wiedzy, która umiejętnie wykorzystana poprawi pozycje strony i przyciągnie odwiedzających. Google rzuca światło na czynniki wpływające na wyniki wyszukiwania, jednak nie ujawnia wprost algorytmu.

To opracowanie ma na celu pomóc w uporządkowaniu wiedzy i  przybliżeniu polskiemu marketerowi, właścicielowi strony lub firmy zasad działania algorytmu Google i podstawowemu poznaniu czynników wpływających na pozycje stron.

Zestawienie to połączę z listą najczęściej popełnianych błędów i dobrymi praktykami w zakresie każdego z elementów. Na to jednak będziesz musiał(-a) poczekać co najmniej do drugiej części tego cyklu :)

Czynniki wpływające na pozycję w wyszukiwarce - analogicznie jak całe pozycjonowanie dzielą się na: wewnętrzne (na pozycjonowanej stronie internetowej) i zewnętrzne (poza nią).

 

 

Czynniki wewnętrzne

 

Czynniki wewnętrzne, związane z domeną

 

Wiek domeny

Matt Cutts twierdzi, że nie ma dużej różnicy pomiędzy domeną półroczną, a roczną.

“The difference between a domain that’s six months old versus one year old is really not that big at all.”

Matt Cutts

https://www.youtube.com/watch?v=-pnpg00FWJY

https://www.youtube.com/watch?v=-pnpg00FWJY

Jednak faktem jest, że wbrew jego słowom wiek domeny ma wpływ na jej wartość dla Google. Na wiek domeny można patrzyć również jako na jej historię. Kupno starej domeny da niewiele, jeżeli była ona linkowana linkami spamowymi (o niskiej wartości). Z drugiej strony zakup (przechwycenie i rezerwacja) domeny należącej wcześniej do firmy konkurencyjnej z tej samej branży i osiągającej wysokie pozycje, dzięki wysokiej jakości linkom tematycznym może pomóc - zarówno jeżeli chcemy postawić pod tą domeną serwis zapleczowy, stronę ofertową, jak i w sytuacji jeżeli wybierzemy tylko przekierowanie (np. 301) do naszego serwisu.

"Gdyby jednak nie patrzeć na historię linków trzeba by się zgodzić z Mattem. Matt wspomniał o pół rocznych i rocznych domenach i z tym można się zgodzić, jednak domeny starsze kilkuletnie mogą mieć większą wartość. Miałem kiedyś przykład domeny pozycjonowanej pod MFA, która nie uzyskała  satysfakcjonującego mnie efektu i zostawiłem ją. Gdy po 2 latach przypomniałem sobie o niej i zacząłem ją linkować “weszła do TOPów jak w masło :)”." 

Sławomir Gdak

Sławomir GdakSławomir Gdak - seo bloger (www.blog.gdaq.pl), szkoleniowiec, konsultant seo związany z branżą od 2007 roku.
Jego celem jest pomoc małym przedsiębiorcom w generowaniu ruchu z wyszukiwarek intertnetowych, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy.

 

Słowo kluczowe (fraza) w nazwie domeny

Waga tego elementu spadła, ale ciągle jest on brany pod uwagę. Słowo kluczowe w nazwie jest nadal pogrubiane w wynikach wyszukiwania (SERP), dzięki czemu domena zawierająca słowo kluczowe wyróżnia się w wynikach wyszukiwania, co w efekcie daje zwiększony współczynnik kliknięć (CTR - Click Through Rate).

"Mimo tworzenia wielu stron z frazą kluczową w nazwie domeny (tzw. exact match) nigdy jeszcze nie zasłużyłem sobie za ten czyn na filtr.  Swoją drogą jakiś czas temu na moim blogu opublikowałem artykuł pt.: “Fraza kluczowa w nazwie domeny dalej działa!” w którym, pokazałem, że mimo upływu czasu ten element cały czas ma wpływ na pozycję strony w serpach."

Sławomir Gdak

Top 3 wyników na frazę “Kraków”

 Top 3 wyników na frazę “Kraków”

Fraza w domenie może mieć jednak również negatywny wpływ na skuteczność kampanii. Domeny z frazą zwykle nie zawierają nazwy marki - w efekcie nie budują marki i są też mniej wiarygodne. Ciężko się bowiem wyróżnić domeną dajmy na to: wypozyczalniakrakow.pl. Po pierwsze konkurenci wykupią domeny krakowwypozyczalnia.pl, wypozyczalnia-krakow.pl itp. i klientowi będzie ciężko nas odróżnić. Po drugie nie wiem jak Ty, ale ja po nazwie wypozyczalniakrakow.pl nie wiem czy jest to wypożyczalnia samochodów, aparatów fotograficznych, sukien ślubnych czy może wszystkich powyższych :)

 

Słowo kluczowe na początku domeny

Czynnik wymieniony w opracowaniu  SEOMoz’s 2011 Search Engine Ranking Factors. Z czasem jednak czynnik ten osłabł, a ważniejsze z punktu widzenia biznesowo - wizerunkowego stało się umieszczenie w domenie samej tylko nazwy marki. Jedno jest pewne: jeżeli chcesz umieścić frazę w nazwie domeny to najlepiej zrobisz umieszczając ją na jej poczatku. 

 

Okres, na który opłacona (zarezerwowana) jest domena

Jeden z patentów firmy Google mówi:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Anurag Acharya

czyli parafrazując: “Wartościowe domeny są często opłacane na kilka lat naprzód, podczas gdy domeny niewartościowe (tzw. doorway - przekierowujące ruch) rzadko są używane dłużej niż przez rok. W związku z tym data wygasania domeny w przyszłości może być używana jako czynnik w przewidywaniu wartości pochodzenia domeny”.

Porada: Płynie z tego prosty wniosek: warto opłacić najważniejszą domenę firmową na dłuższy okres czasu - tak sugeruje samo Google. Będzie to stosunkowo łatwy i tani eksperyment - sprawdź już dziś i podziel się efektami - czy wykupienie domeny na kilka lat pomoże jej uzyskać wysokie pozycje.

 

Fraza w nazwie subdomeny

Czynnik ten ma wpływ na ranking. Przykład: pozycjonowanie.krakweb.pl będzie w tej kwestii bardziej wartościowe od blog.krakweb.pl. Należy pamiętać jednak, że najbardziej wartościową podstroną (posiadającą największą wartość według Google) jest zwykle strona główna. Osobiście linkowałbym do strony głównej zamiast do subdomeny z frazą. Kwestią dyskusyjną jest to, czy lepszy do pozycjonowania jest adres typu: www.domena.pl/fraza czy www.fraza.domena.pl

 

Historia domeny

Domena (strona) której autor często się zmienia (wpis do whois), jak również powtarzające się utraty domeny (braki przedłużenia jej wartości) mówią wyszukiwarce Google o niskiej wartości strony. Z doświadczeń wynika również, że pozycja domeny przechwyconej może się znacząco obniżyć w po zmianie wpisu w WHOIS. Dzięki temu przechwytywane domeny nie są tak łatwym sposobem na przejęcie pozycji i ruchu poprzedniej strony. Fakt ten powoduje często zachowywanie starego wpisu we whois przez nowego właściciela strony.

 Czynniki wpływające na pozycje w wyszukiwarce

 

Exact Match Domain (EMD)

W tłumaczeniu na język polski byłaby to Dokładnie Dopasowana Domena (będąca frazą) - zwykle oznacza to nazwę usługi lub produktu oferowanego przez firmę. Używana jest również nazwa: domena generyczna. Domena generyczna może ciągle pomagać - o ile jest to wartościowa strona. W przypadku strony o niskiej wartości jest ona podatna na tzw. EMD update (aktualizację EMD - wrzesień / październik 2012). Przykłady nazw generycznych: hotel.pl, restauracja.pl, domy.pl, pozycjonowanie.pl, wypozyczalniaaut.pl. Co łatwo sprawdzić strony te nie znajdują się same z siebie na wysokich pozycjach.

Dane o właścicielu domeny (Whois)

Dane te mogą być prywatne lub publiczne. Ukrycie danych o właścicielu domeny mówi wyszukiwarce Google, że masz coś do ukrycia. Lepiej przez Google oceniane są strony, które mają upublicznione dane właściciela.

Wypowiedź Matt'a Cutts'a na konferencji Pubcon 2006:

“Kiedy sprawdziłem ich wpis whois, wszyscy mieli włączone ustawienia ochrony prywatności. To jest stosunkowo rzadkie. Włączenie ochrony prywatności whois nie jest automatycznie złą rzeczą, ale jeżeli połączy się kilka podobnych czynników ze sobą to mowa jest o innym typie webmastera niż gość, który ma jedną stronę, czy coś podobnego.”

Matt Cutts

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wypowiedzi Matta Cuttsa w wielu przypadkach są bardziej grą PR-ową i krążeniem wokół tematu niż konkretnymi danymi. Według mnie w wypowiedzi tej jest jednak ziarnko prawdy i nie ryzykuję ukrywając dane właściciela domeny.

 

Kara dla właściciela domeny

Kontakt z autorem

Google ma możliwość przydzielenia kary (filtra) za przewinienia popełnione w związku ze spamowaniem. W takim przypadku poprzednia zasada nie ma zastosowania. Lepiej nie podawać danych właściciela domeny niż podać te dane w momencie, kiedy mamy na sumieniu duże przewinienia na domenach sygnowanych naszymi danymi. Osobiście jestem jednak zwolennikiem technik White Hat SEO i nie ryzykuję pozycjonowania technikami spamowymi.

 

Rozszerzenie domeny - lokalne (.pl, .co.uk, .de itp.)

Domena o rozszerzeniu danego kraju (najwyższego urzędu, domena państwowa) pomaga zaistnieć w wynikach wyszukiwania w danym kraju, ale jednocześnie przeszkadza w osiągnięciu wyników globalnych (globalnie lepsza jest np. domena .com).

Porada: Masz wątpliwości czy wybrać rozszerzenie .pl, czy .com.pl? Odpowiedź jest prosta! Domena .pl jest w Polsce koniecznością. Spośród domen zarejestrowanych w NASK ponad 70% to domeny .pl, .com.pl - to zaledwie 15%. Domena .pl jest łatwiejsza do zapamiętania, bardziej prestiżowa, a w kontekście SEO jest domeną wyższego rzędu. 

1

 pl

1776053

70.46 %

4381039

69.97 %

2.47

+1087

+2241

+1620

+44960

2

 com.pl

378486

15.02 %

974682

15.57 %

2.58

+228

+803

+738

+5881

3

 net.pl

50431

2.00 %

129858

2.07 %

2.57

+16

-60

-369

+5671

4

 org.pl

34181

1.36 %

89790

1.43 %

2.63

-11

-76

-418

+4809

5

 info.pl

33338

1.32 %

88955

1.42 %

2.67

-13

-35

-240

+7529

Strona 1 z 4

Autor:
comments powered by Disqus

Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę