Evergreen content

Marzeniem każdego marketera jest stworzenie marki, która stałaby się ikoną. Jest to proces długi, trudny i bardzo rzadko udany. Firmy pojawiają się i znikają, w najlepszym wypadku osiągając tymczasowy sukces. Mają swoje 5 minut, a następnie ich gwiazda się wypala. Niektórym jednak się udaje, docierają do świadomości konsumentów i tam pozostają na długie lata.
Foto: unsplash.com
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
unsplash.com

Podobnie jest z content  marketingiem, a dokładniej w tym wypadku z evergreen content. Pewne treści mają swoje 5 minut, a potem przestają być atrakcyjne. Przykładem takich treści są poradniki marketingowe sprzed roku 2009. W trakcie ich pisania nie były dostępne smartfony. W ciągu zaledwie kilku lat zdobyły popularność i zdominowały rynek. Wedlug raportu serwisu We Are Social, pt. “Digital, Social & Mobile in 2015” (http://mobirank.pl/2015/01/21/mobile-w-polsce-na-swiecie-w-2015-roku/)  33% stron internetowych jest przeglądana przez telefony komórkowe. Dla Polski wskaźnik ten wynosi 44% Jak to zmieniło marketing? Na pewno wymusiło nowy sposób projektowania stron internetowych oraz przebudowanie już istniejących. Kolejnym wydarzeniem, które zdezaktualizowało wiele poradników marketingowych było wdrożenie nowego algorytmu Google w kwietniu 2015 roku. Więcej o tym wydarzeniu możesz dowiedzieć się tu: https://www.marketing101.pl/responsywnosc-a-pozycjonowanie. Pozycjonowanie w Google jest ważne dla każdego marketera.

Inne treści  są za to atrakcyjne bezterminowo lub ich przydatność wynosi co najmniej długie lata. Te lata spędzają pracując na Twój sukces. Dziś zastanowimy się nad  tymi długodystansowymi treściami.

Content marketing to treści użyteczne

W dobie społeczeństwa informacyjnego treści i newsy odgrywają ogromną rolę w codziennym życiu. Na bieżąco śledzimy zmiany zachodzące wokół nas. Komunikacja jest dla nas ważna, jak nigdy dotąd. Jednakże newsy mają także swoją wadę - ich przydatność jest ograniczona czasowo. To samo dzieje się z innymi rodzajami informacji, takimi jak poradniki. Jeśli chcesz się czegoś nauczyć musisz szukać najnowszych porad, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że np. artykuł poświęcony marketingowi sprzed 3 lat jest już nieaktualny i kompletnie odstaje od obecnie obowiązujących standardów. Tworząc treści krótkoterminowe należy liczyć się z tym, że trzeba dostarczać ich większą ilość. Coś co jest przydatne dziś, nie będzie przydatne jutro. Dlaczego więc ktoś miałby jutro wrócić na Twoją stronę, skoro nie ma tam już nic użytecznego?

Czym evergreen content nie jest?

Zacznę od tego, czym evergreen nie jest. Na pewno jest nie newsami, z którymi możesz się spotkać na portalach informacyjnych. Są aktualne przez bardzo krótki okres czasu, a w przypadku portali społecznościowych jest to zaledwie kilka godzin. Treści, które Ty dostarczasz swoim potencjalnym klientom także mogą być użyteczne przez krótki czas. Jeśli prowadzisz np. blog o modzie musisz liczyć się z tym, że w każdym sezonie modne jest co innego. Ma to swoje plusy, ponieważ masz o czym pisać co pół roku. Jeśli jednak chodzi o długotrwałe budowanie wizerunku (a w przypadku Inbound Marketingu budowanie widoczności w wyszukiwarkach i ruchu do serwisu) taka treść się nie sprawdzi. Materiały krótkoterminowe generują ruch w krótkim okresie czasu. Oznacza to, że jeśli chcesz, aby ruch na stronie utrzymywał stały poziom, musisz dostarczać takie treści regularnie. Nie jest to proste, ponieważ musisz utrzymywać jednocześnie wysoki poziom jakości, by prezentowane materiały były atrakcyjne dla odbiorcy. Ponadto przy takich treściach liczy się czas - muszą być napisane i opublikowane  szybko. Szybkość publikacji (wynikająca z krótkiego okresu życia danego tematu) stoi w sprzecznosci z wysoką wartością merytoryczą tekstu. A to może się negatywnie odbić na jakości Twoich publikacji.

Co to jest evergreen content?

Na szczęście nie wszystko w tym szalonym świecie jest chwiejne i zmienne. Niektóre elementy naszej rzeczywistości mają charakter uniwersalny. Są przydatne o każdej porze dnia i nocy. Są czymś, co się nie zepsuje i nie będzie trzeba tego szybko zmieniać, coś co będzie wartością dodaną na długie lata. Tego właśnie dotyczy evergreen content.

Wracając do przykładu bloga modowego pokażę Ci kilka przykładów zastosowania tej metody Content Marketingu.

Możesz np. stworzyć artykuł o tym, jak dobrać odpowiednie i wygodne obuwie, nadające się do wyprawy w góry. Będzie to poradnik zawsze aktualny. Podobnie ma się sprawa z tematami o charakterze technicznym ("Oddychające materiały z których zbudowane są buty górskie") lub poradnikamii z seriii “zrób to sam”. Dobrym przykładem są wszelkiego rodzaju poradniki dla kierowców. Czy sposób wymiany opon może się zmienić? Rada z początku XXI wieku będzie nadal aktualna. Mogą zmieniać się szczegóły jak np. dobór odpowiednich opon - jeśli pojawi się nowy rodzaj, ale nawet w takim wypadku główna linia tematyczna poradnika (wymiana opon) pozostanie aktualna.  Wymyślenie tego typu tematów nie w każdej branży jest proste. Musisz więc wykazać się inwencją twórczą.

Jak używać treści evergreen do swoich celów?

Evergreen content to przydatna forma prezentowanych treści. Zapoznaj się tymi kilkoma zasadami, których zrozumienie ułatwi Ci efektywne korzystanie z tej formy:

  1. Internauci szukają i czytają to, czego potrzebują. To odbiorca dyktuje warunki, więc grasz na jego zasadach. To ON/ONA decyduje co i kiedy chce czytać lub oglądać. Następnie podejmuje decyzje zakupowe. Dlatego ważne jest zrozumienie tego, że niektóre potrzeby i pragnienia są stałe i niezmienne. Staraj się odwoływać właśnie do nich. Evergreen Content ma za zadanie generować ruch na stronie w długim okresie, więc musi być przydatny przez cały ten czas. Twoim celem są potrzeby niezmienne, albo przynajmniej okresowe. Poradnik jak prowadzić zdrowy tryb życia będzie użyteczny cały rok, za to poradnik jak wymienić opony w samochodzie będzie cieszył się popularnością w okresie jesienno-zimowym oraz na wiosnę.

  2. Warto uwzględnić opcję interakcji z odbiorcami, np. poprzez możliwość komentowania. Nawet stara treść może zostać przywrócona do życia poprzez opinię lub pytanie osoby, która aktualnie interesuje się danym tematem. Często dzieje się to poprzez social media i nagły wzrost przekazywania sobie informacji (np. w formie linków) przez użytkowników - nawet po dłuższym okresie braku popularności danego tematu.

  3. Evergreen content nie będzie na szczycie cały czas. Będzie na zmianę zaliczał kolejne spadki i wzrosty popularności - w przeciwieństwie do innych form, które po swoich 5 minutach sławy zginą w otchłani Internetu.

  4. Nie wszystkie prezentowane przez Ciebie treści powinny mieć formę evergreen. Najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednie wyważenie między krótko i długoterminowymi materiałami. Dzięki temu odbiorca może trafić na Twoją stronę poprzez znalezienie tematu związanego z tymczasową modą, a następnie przeczyta kolejne treści i zostaje z Tobą na dłużej, aby zapoznać się z uniwersalnymi informacjami.

Efektywność marketingu evergreen

Jeśli zapamiętasz i zastosujesz się do tych kilku zasad zyskasz szansę na efektywne korzystanie z evergreen contentu. Ważna jest cierpliwość i zrozumienie, że to właśnie czas będzie najważniejszy przy używaniu tej formy. Nie nastawiaj się na błyskawiczne efekty, do tego służą inne narzędzia.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć czym jest Evergreen Content i jak sprawić, by stał się Twoim dobrym przyjacielem. Jeśli potrzebujesz pomocy lub opinii, śmiało! Napisz do nas!

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę