Poradnik - Jak tworzyć informatory pod SEO?

SEO (Search Engine Optimization - optymalizacja stron dla wyszukiwarek) to szereg działań zmierzających do wypromowania strony w internecie. SEO składa się z działań na stronie internetowej, mających na celu osiągnięcie przez stronę możliwie najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwarek internetowych (głównie Google - mającej największy udział na rynku).
Foto: Shutterstock
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
Shutterstock

Proste? Tylko pozornie. Dziesiątki stron porusza tę samą tematykę, tworzy treści na ten sam temat. Wielu zadaje sobie więc pytanie: O czym pisać? Jak sprawić, aby stworzony przeze mnie informator pojawiał się w wynikach wyszukiwania? Jak odróżnić go od innych informatorów o podobnej tematyce?

Poradnik
Przykładowa strona wyników wyszukiwania (SERP) wyszukiwarki Google - hasło: “apteki całodobowe kraków”

Informatory? Ale na jaki temat?

Informatory powinny przedstawiać przydatne, potrzebne na co dzień informacje, w sposób zrozumiały i jasny dla użytkownika. Informatory powinny dotyczyć kwestii stałych, które nie ulegają częstym zmianom, a jeśli ulegają, należy je stale aktualizować. Powinny być użyteczne i łatwo dostępne dla każdego użytkownika.
Kilka przykładów tematów na informator:

  • posterunki policji
  • prywatne przychodnie
  • szpitale
  • oddziały pocztowe
  • markety całodobowe (całodobowe sklepy)
  • oddziały straży miejskiej
  • gabinety stomatologiczne
  • gabinety weterynaryjne

To gotowe słowa kluczowe dla pozyskiwania ruchu wśród lokalnych mieszkańców dla portali regionalnych i miejskich

Zasady tworzenia informatorów pod SEO

Myśląc o pozyskaniu ruchu z wyszukiwarki musisz zachować odpowiednią konstrukcję informatora dla pozycjonowania (zoptymalizować dla wyszukiwarki Google). Autor i właściciele serwisu z pewnością chcieliby, aby to ten właśnie tekst pojawiał się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Oto najważniejsze zasady tworzenia informatorów pod SEO:

Tytuł strony (title) w SEO

  • Tytuł jest pierwszym elementem, który rzuca się w oczy czytelnikowi, a także jest najważniejszym elementem wyniku - elementu na liście w wynikach wyszukiwania.
  • Wybierz tytuł, który po pierwsze najlepiej dla użytkownika opisuje treść strony docelowej. Np.:
    • Jeżeli strona, zawiera wykaz krakowskich aptek wraz z godzinami ich otwarcia, może mieć tytuł: “Godziny otwarcia krakowskich aptek”, “Godziny otwarcia aptek - Kraków”
    • Jeżeli informator ma dotyczyć kościoła i mszy świętych, tytułem może być “Msze święte w kościołach krakowskich”
    • Jeżeli informator ma dotyczyć aptek całodobowych w Krakowie, tytułem może być po prostu: “Apteki całodobowe - Kraków”
  • Stosuj zwięzłe i krótkie tytuły. Jeżeli tytuł jest zbyt długi, nie będzie w całości wyświetlany w wynikach wyszukiwania. ( zamiast “Godziny otwarcia krakowskich aptek wraz z adresami i numerami telefonów kontaktowych” warto napisać poprostu “Godziny otwarcia aptek - Kraków” ). Limitem długości tytułu jest ok. 50-60 znaków- łącznie ze spacjami. Gdy tytuł ma za dużo znaków, wyszukiwarka bierze pod uwagę tylko 50-60 pierwszych znaków, a reszta nie brana pod uwagę ( wstawienie przez wyszukiwarkę wielokropka “...” )
  • Dobry tytuł, to taki, który przemawia do czytelnika i stanowi rozwiązanie nurtującego go problemu np. “Gdzie w Krakowie znaleźć apteki całodobowe?”

Poradnik informatory SEO
Przykład reakcji wyszukiwarki Google na zbyt długi tytuł strony

  • Tytuł strony, umieszczany jest pomiędzy elementami języka (x)HTML, umieszczanego w sekcji HEAD strony internetowej.

Poradnik informatory SEO

  • Jeżeli masz taką możliwość, umieść słowo kluczowe w tytule strony. Warto próbować stosować synonimy, jeżeli jest to tylko możliwe. Np. zamiast dentysta Kraków - stomatolog Kraków

Najczęściej popełniane błędy

  • Unikaj:
  • Tytułów, które nie mają związku z treścią strony. Używanie niedopasowanych tytułów powoduje spadek w wynikach wyszukiwania i obniża wartość strony.
  • Używania domyślnych nazw strony jak: ‘Bez tytułu’ czy ‘Strona 1’
  • Nadmiernego umieszczania słów kluczowych w tytułach. Wiele osób praktykuje wrzucanie do tytułów słów kluczowych, które wcale nie mają związku z tematem artykułu. Takie praktyki są od razu wykrywane przez algorytmy.

Opis dla wyszukiwarki (Description)

Powinien zawierać maksymalnie 160 słów, a także zawierać słowa kluczowe, w odmienionej formie. Zawartość description jest w niektórych wyszukiwarkach wyświetlana pod adresem strony, dlatego też, warto zadbać aby jej zawartość była interesująca. Warto zachęcić, bądź zaciekawić użytkownika danym informatorem stosując pytania typu: “Szukasz natychmiastowej pomocy medycznej? Tutaj znajdziesz listę placówek medycznych w Krakowie” czy zwrotów takich jak: “Sprawdź”
Np. Jeżeli informator dotyczy posterunków policji w Krakowie, podtytuł może brzmieć: Sprawdź gdzie w Twoim mieście odnajdziesz najbliższe posterunki policji.

           

Słowa kluczowe (Keywords)

Keywords są bardzo ważnym elementem każdego artykułu. Jednak nie należy przesadzać z ich ilością. Przy wyborze słów kluczowych warto skorzystać z dwóch pomocnych narzędzi: AdWords i statystyki wyszukiwania Google - Google Trends. Pomogą one znaleźć słowa kluczowe, na które warto pozycjonować swój artykuł - frazy pożądane przez użytkowników. Zamiast korzystać tylko z narzędzi wyszukiwania słów kluczowych, warto również zajrzeć na takie strony jak Allegro, Katalog eBay, Google Trends, Twitter czy Blip, aby dowiedzieć się, czego ludzie aktualnie szukają.
AdWords i Google Trends, powiedzą Ci, jakie tematy są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników Google, a tym samym podpowiedzą, jakie informatory pisać.

Adwords - keyword tool

AdWords, narzędzie propozycji słów kluczowych, bardzo dobrze spisuje się w wyszukiwaniu popularnych słów kluczowych. Po wpisaniu tematu który nas interesuje, np. godziny otwarcia krakowskich aptek, wyświetli nam się średnia miesięczna liczba wyszukań sugerowanych słów kluczowych. Wykres pokazuje nam jaką popularność ma podana fraza w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Poradnik
Okienko wyszukiwania AdWords dla propozycji nowych słów kluczowych

poradnik
Przykład wyszukiwania AdWords dla hasła “godziny otwarcia krakowskich aptek”

AdWords pomaga podjąć decyzję odnośnie tematu artykułu, biorąc pod uwagę najbardziej pożądane słowa kluczowe. Najlepiej wybrać te które mają dużą liczbę wyszukiwań, a małą konkurencję.

Google Trends

Google Trends nie wyświetla liczby wyszukiwań dla danej frazy. Dlatego też, najlepiej funkcjonuje w połączeniu z AdWords. Google Trends wyświetla zainteresowanie danym frazami w ujęciu czasowym, zainteresowanie regionalne, a także pokrewne słowa kluczowe, które cieszą się największym zainteresowaniem.

Poradnik informatory seo
Przykład wyszukiwania Google Trends dla hasła kraków apteki

Poradnik informator SEO
Google Trends pokazuje pokrewne słowa kluczowe, cieszące się największą popularnością

Stosując się do wyżej przedstawionych zasad i korzystając z narzędzi AdWords i Google Trends możemy sprawić, że w krótkim czasie, nasza strona zacznie pojawiać się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Choć SEO z pozoru wydaje się dość trudne, w rzeczywistości takie nie jest. Wystarczy dobrze zrozumieć i zapamiętać podstawowe zasady, a z pewnością odniesiemy sukces.

 

 

Kontakt z autorem

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę