Instant Articles — Ukłon Facebooka w kierunku mobile

Denerwują cię długo ładujące się strony na Twoim smartfonie? Facebook ma na to sposób! Instant Articles ładują się nawet 10 razy szybciej od treści standardowej strony www. Czy w efekcie zawładną mobilną wersją najpopularniejszego kanału social media?
Foto: http://mockdrop.io/
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
http://mockdrop.io/

Instant Articles to odpowiedź Facebooka na te strony internetowe, które na smatfonach ładują się zdecydowanie zbyt długo. Ile razy zdarzyło Ci się nie doczekać załadowania strony? Mnie bardzo często. Facebook zaczął z tym walczyć wprowadzając Instant Articles. Jest to związane m.in. ze znacznym wzrostem użytkowników mobilnych aplikacji. O tym, że ten rok jest "rokiem mobile" słyszymy co roku od paru lat i nic dziwnego. Z roku na rok liczba osób korzystających ze smatfonów wzrasta i wszyscy musimy się do tego dostosować. Nawet tacy giganci jak Facebook.

Czym są Instant Articles?

Instant Articles to maksymalnie odchudzone artykuły, które dzięki kanałowi RSS zaciągane są z twojej strony. Dostępne są one tylko w wersji mobilnej Facebooka i oznaczone są symbolem błyskawicy.

Instant Articles
Wizualizacja przykładowego artykułu Instant Articles - kanał Marketing101 na Facebooku

Można je udostępniać i lajkować tak jak zwykłe posty. Najciekawszą według mnie opcją są komentarze. W Instant Articles można komentować też zdjęcia w artykule, co zdecydowanie powinno zwiększyć interakcje i rozwijać ciekawe dyskusje.

 Instant Articles
Wizualizacja przykładowego artykułu Instant Articles - podgląd artykułu

Wszystkie artykuły mają ten sam prosty szablon. Zdjęcie główne, logo i tekst podzielony akapitami wraz ze zdjęciami. Czy to znaczy, że są nudne? Nie! Wręcz przeciwnie! Nie dość, że dają zdecydowanie wysoką wygodę użytkowania, to są ładne. Przynajmniej mi podoba się ich prostota. Tym bardziej że zdjęcie główne może być naprawdę wysokiej jakości. No i… wcale nie musi być zdjęciem! Może być to krótki filmik lub mapa. Jak na razie, krótkimi filmikami wygrywa National Geographic, który zresztą jest podawany jako przykład przez Facebooka. Wygląda to naprawdę świetnie, a w połączeniu z szybkim ładowaniem przekonuje mnie w stu procentach. Oczywiście, ze strony użytkownika…

Instant Articles
Wizualizacja przykładowego artykułu Instant Articles - podgląd artykułu

Sprawdzanie Instant Articles

O tym, czy nasze Instant Articles zostały "zassane" do Facebooka można dowiedzieć się w zakładce "Narzędzia do publikowania" w menedżerze firmy. Klikamy "Artykuły ekspresowe" i jeżeli dobrze skonfigurowaliśmy stronę to powinny się pokazać tam nasze artykuły. Facebook aktualizuje artukuły kilka razy na godzinę, więc po implementacji trzeba chwilę odczekać. 

Jeżeli przy artykule pojawi się wykrzyknik, to znaczy, że Facebook wykrył błąd w kodzie artykułu. W naszym przypadku było to najczęściej brak zdjęcia na serwerze. Również kilka formatowań tekstu obok siebie Facebook traktuje jako błąd. Po kliknięciu w ikonkę edycji pokaże nam się błąd, który musimy naprawić, aby artykuł mógł pojawić się w postach.

Instant Articles Facebook
Facebook Business - Narzędzia do publikowania / Artykuły ekspresowe

Chcesz aby Instant Articles automatycznie dodawało się zawsze gdy opublikujesz post z linkiem do danego artykułu na Facebooku ? Wystarczy w opcjach konfiguracji włączyć opcje automatycznego publikowania artykułów. Od teraz zawsze gdy dodasz post z artykułem, który jest w bazie Twoich Instant Articles w wersji mobilnej będzie miał on symbol błyskawicy.   

Instant Articles ConfigurationFacebook Business - Narzędzia do publikowania / Artykuły ekspresowe

Minusy Instant Articles

No tak, jako użytkownik jestem zachwycony, ale jak wygląda to od strony wydawcy? Nie ma co ukrywać, że Facebook to dla wielu stron bardzo ważne źródło odwiedzin. Można szybko wypromować nowy artykuł lub przypomnieć kolejny. Jakiś procent użytkowników przybywających z postów z linkami zostaje na stronie i przegląda inne artykuły. I tu pojawia się problem. Instant Articles to zamknięte źródło, więc użytkownicy nie przejdą na inną podstronę. Jedynym plusem są powiązane artykuły na samym dole artykułu. Jeżeli nie są one dodane do kanału RSS (te bez błyskawicy) to po kliknięciu otworzy nam się artykuł w przeglądarce. Jeżeli w prawym górnym rogu zobaczymy błyskawicę, to artykuł otworzy nam się jako Instant Articles.  

 Instant ArticlesWizualizacja przykładowego artykułu Instant Articles - podgląd artykułu

Drugim minusem, wynikającym z tego pierwszego jest analityka… Jak na razie nie udało mi się wymyślić, jak przenieść dane, które udostępnia Facebook na temat naszego artykułu do Google Analytics. Można oczywiście dodawać sobie gdzieś w tabelkach wyświetlenia artykułu, ale lubię mieć wszystko w jednym miejscu. No i nie można tworzyć segmentów, więc ciężko będzie analizować użytkowników, którzy skorzystają z nowego pomysłu Facebooka.

Plusy Instant Articles

Szybkość ładowania i świetny UX to podstawowe i najważniejsze plusy, jakie należy wymienić. Kolejnym plusem, którym Facebook chce przekonać wydawców do używania Instant Articles są reklamy. Cały zysk, który uda nam się z nich pozyskać, trafia do naszej kieszeni. Jest to dość ciekawa opcja, ponieważ dzięki temu, że znana jest treść artykułu i wiemy, do jakiej mniej więcej grupy docelowej trafia, reklamy będą lepiej targetowane, a co za tym idzie częściej klikane.

Kolejnym plusem jest zasięg. Nie znalazłem jeszcze informacji o tym, jak Facebook będzie „pomagał” swojemu nowemu pomysłowi. Jednak wierzę, że tak będzie - podobnie jak w przypadku treści wideo wprowadzonych niedawno. Facebook promuje swoje filmy obcinając zasięgi filmom z Youtube, więc moim zdaniem przynajmniej na początku będzie jakoś wspomagał Instant Articles. W końcu dzięki takim artykułom użytkownicy zostaną na Facebooku, a nie przejdą na zewnętrzną stronę.

 

Kontakt z autorem

 Instant Articles
Wizualizacja przykładowego artykułu Instant Articles - podgląd artykułu

Instant Articles to świetne rozwiązanie dla użytkowników mobilnych. Rozwiąże to problem z długo ładującymi się stronami i sprawi, że czytanie artykułów będzie bardziej przyjemne. A wydawcy? Wydawcy muszą wybrać pomiędzy zadowoleniem użytkowników, a statystykami. Przynajmniej na początku, bo później to i tak Facebook podyktuje swoje zasady.

Nie pozostaje nic innego, jak poważnie zacząć myśleć o Instant Articles. Na naszym fanpage'u marketing101 już je znajdziesz ;) Wprowadziliśmy je szybko do naszego autorskiego CMSa ICEberg. ICEberg to system CMS dla firm wspierający działania marketingowe - przede wszystkim Content marketing i SEO.

Reklama:
Profesjonalnie zajmiemy się twoją kampanią.

Więcej informacji i przewodnik jak wdrożyć Instant Articles znajdziesz pod tym linkiem: https://developers.facebook.com/docs/instant-articles

Co myślisz o takim podejściu do tematu przez Facebooka? Instant Articles to Twoim zdaniem dobry pomysł? Podziel się swoim zdaniem w komentarzu lub napisz do mnie przez formularz kontaktowy po prawej stronie.

Dyskusja

comments powered by Disqus

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę