Konkursy internetowe - poradnik organizatora

Zorganizowanie konkursu w Internecie wydaje się sprawą banalną. Jednak wielu marketerów, nawet tych doświadczonych, często popełnia popularne błędy narażając na ryzyko promowaną przez siebie markę. W czym tkwi problem? Czy istnieje przepis na sukces? Jak mierzyć efekty konkursów? Zebrałam potrzebną w tej tematyce wiedzę, aby pomóc Ci w organizacji kolejnych konkursów.
Foto:
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 15 minut

Komentarzy eksperckich pojawiających się w artykule udzielili:

  • Maciej Chmielowski i Magdalena Pustelnik z Krakweb
  • Rahim Blak, Michał Blak, Barbara Gorla z ClickCommunity
  • Monika Czaplicka z Wobuzz

Dziękuję!

Po co robić konkursy w social media?

Konkursy w social media są niewątpliwie modne i popularne. Ale zastanówmy się chwilę na początek nad ich celem biznesowym. Celem konkursu internetowego może być np. budowanie wizerunku marki przez nowego na rynku producenta smartfonów, sezonowe podniesienie sprzedaży butów, zwiększenie zasięgu - liczby osób do których firma usługowa dociera co tydzień, zgromadzenie subskrybentów / fanów. Dzięki organizacji konkursu możesz osiągnąć spore korzyści, ale możesz też (nieumiejętnie go prowadząc) wiele stracić. Powodzenie konkursu zależy nie tylko od budżetu, którym dysponujesz, ale przede wszystkim od przyjętej strategii i pomysłu na konkurs, formuły konkursu, regulaminu, a nawet od takich detali jak tryb wyłaniania zwycięzcy. Zapraszam do lektury :) - mówi Maciej Chmielowski, założyciel Krakweb - agencji dostarczającej kreacje i silniki serwisów konkursowych

Landing page konkursowy, dedykowana aplikacja facebookowa, czy wynajęta aplikacja?

Treści, banery, grafiki, strony o charakterze spersonalizowanym w przypadku organizacji konkursów na ogół wyglądają lepiej i bardziej fachowo. Czy osoba wchodząca na profil dużej, wartościowej marki z zamiarem wzięcia udziału w konkursie faktycznie weźmie w nim udział, kiedy zobaczy nędzną aplikację opatrzoną dodatkowo logiem firmy zewnętrznej? Niekoniecznie… Od dużych marek klienci odbiorcy oczekują kampanii szytych na miarę, z polotem, dużą dawka kreatywności.

Jeśli nie jesteś dyrektorem marketingu dużej firmy i Twój budżet jest niewielki możesz korzystać z prostych i tanich aplikacji (to koszt rzędu 100 - 300 zł za szablonową aplikację, która wystarczy do przeprowadzenie prostego miesięcznego konkursu).

Ale zacznijmy od początku. Jak działają konkursy na Facebooku? Do wyboru masz kilka opcji.

Konkurs na Facebooku - na osi czasu

Pierwsza w oczywisty sposób nasuwająca się opcja to konkurs na “wallu” - ścianie / tablicy, zwanej też od pewnego czasu timeline, czyli osią czasu. Cieszące się popularnością wśród organizatorów losowania, w świetle prawa traktowane są jednak jako gra hazardowa, a przeprowadzenie tego typu konkursu bez zezwolenia Izby Celnej stanowi przestępstwo skarbowe i naraża Ciebie, a dokładniej firmę - wskazaną jako organizator konkursu -  na poważne konsekwencje - głównie wysokie kary pieniężne . Konkurs przeprowadzony na wallu nie wymaga polubień strony, jest prosty do przeprowadzenia, choć trudno na bieżąco weryfikować jego rezultaty np. kiedy jego zasady opierają się na zasadach “kto pierwszy, ten lepszy” Facebook lubi wariować i na różnych kontach wyświetlać inną kolejność zgłoszeń, co może spowodować niezadowolenie i roszczenia uczestników.

Jedynym sposobem, aby zgodnie z regulaminem portalu i lokalnym prawem o ochronie danych osobowych, pozyskać leady – są aplikacje fb. Ponieważ Facebook prowadzi politykę zakładającą, że to zewnętrzne firmy i aplikacje pozyskują bazy danych z Facebooka! Warunkiem jest zamieszczenie informacji, że promocja i akcja nie jest współorganizowana przez Facebooka oraz nienagradzanie użytkowników w zamian za używanie natywnych funkcjonalności portalu. - dodaje Rahim Blak, założyciel click apps.

Aplikacja konkursowa

Druga możliwość to aplikacja konkursowa, którą wynajmujesz na konkretny okres czasu (najczęściej miesiąc) i uzupełniasz potrzebnymi danymi. Można ją w łatwy sposób zainstalować na FanPage’u swojej marki i skonfigurować w zakresie na jaki pozwala autor aplikacji. Przykładowo gotowa wersja aplikacji Clickapps pozwala Ci na dostosowanie swojej własnej grafiki, uzupełnienie zasad konkursu, zapisanie potrzebnych ustawień technicznych, jak np. ile razy jeden użytkownik może zagłosować w ciągu dnia lub całej edycji konkursu.

Naszym celem jest dostarczenie aplikacji, które umożliwiają takie działania na Facebooku. Agencje mogą zaproponować nasze rozwiązania zarówno klientom zainteresowanym usługą social media, jak i klientom zainteresowanym samym pozyskaniem leadów, niezależnie od narzędzia, które zostanie użyte, a aplikacje fb są jedynym na to sposobem.- uzupełnia Michał Blak twórca start up’u click apps.

Aplikacja click competition - platforma click apps

Aplikacje dedykowane

Trzecia opcja to stworzenie dedykowanej aplikacji, skrojonej na miarę Twojej promocji, dopasowanej pod każdym względem do reprezentowanej przez Ciebie marki - grafik, czcionki czy nawet indywidualnych zasad i regulaminu. Standardowe opcje oferowane przez gotowe aplikacje mogą więc w tej sytuacji nie wystarczyć. Przykładowo jeśli oprócz tradycyjnego dodawania zdjęcia do aplikacji, chciałbyś aby aplikacja generowała dla uczestnika kod rabatowy lub wysyłała podziękowanie z kodem na jego adres e-mail. Często też zdarzają się konkursy wieloetapowe, które nie są dostępne w wersji standardowej. W takim konkursie, każda edycja wymaga zrobienia czegoś innego, a aplikacja eliminuje uczestników którzy nie przeszli dalej, do rundy finałowej. Takie aplikacje wymagają dodatkowej modyfikacji programisty, jednak stają się przez to unikalne i bardziej atrakcyjne dla fanów.  


Aplikacja konkursowa na Facebooku dedykowana dla firmy Blanx Polska realizacja: click apps

Landing page - strona konkursowa

Jeśli mierzysz wyżej - zainwestuj w spersonalizowany wygląd, konkurs dedykowany Twojej marce - np. własny landing konkursowy całkowicie spójny z tym, co sobą reprezentujesz jako marka. To opcja zdecydowanie bardziej kosztowna, jednak przynosząca o wiele więcej korzyści, szczególnie wizerunkowych. Pozwala na dostosowanie każdego z elementów do wizerunku marki, może być zupełnie innowacyjna - szokować, intrygować i jeszcze bardziej zachęcać do wzięcia udziału w konkursie. Stworzenie nieszablonowych grafik do konkursu pozwoli marce wyróżnić się i na dłużej pozostać w świadomości klientów i uczestników Twojego konkursu.

Spersonalizowany landing page konkursowy, realizacja: Krakweb

Możesz także połączyć funkcjonalności Facebooka z dedykowaną stroną. Wystarczy, że stworzysz prosty, konkursowy landing page wykorzystujący system głosowania przez Facebooka, Google+ czy email.

Konkursy internetowe to nie tylko konkursy na Facebooku. Jednak konkursy poza Facebookiem muszą być z nim zintegrowane, bo jest to najlepsza metoda na wirusową promocję i zwiększenie zasięgu konkursu. Możliwości integracji dedykowanej strony konkursowej z Facebookiem jest wiele. Podstawowe to oczywiście lubienie i udostępnianie pojedynczych zdjęć. Jako administrator konkursu możesz zdecydować, czy sugerować użytkownikowi podzielenie się informacją o konkursie zaraz po dodaniu pracy, czy może wymuszać tą aktywność jeszcze przed dodaniem pracy. Dobrze zaprojektowane User experience (UX) strony lub aplikacji sprawi, że to użytkownik sam będzie chciał zrobić to, czego oczekuje organizator. Trendy w projektowaniu AD 2015 pokazują jasną drogę: zachęcaj, dawaj możliwości, nagradzaj, tak, aby użytkownik sam wykonał oczekiwane przez Ciebie akcje, nie wymuszaj, a przede wszystkim: nie publikuj bez zgody i wiedzy użytkownika. - Maciej Chmielowski, Krakweb

 

Plebiscyt z możliwością głosowania Klimatyczna Bzdura Roku, realizacja: Krakweb

 

Kreacja konkursowa, czyli piękny projekt graficzny

Jaki powinien być projekt graficzny, aby dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim konkursem i “zatrzymać” ich na stronie, a potem skłonić do wzięcia udziału? W obecnej chwili największym trendem jest minimalizm. Jeśli organizujesz konkurs zadbaj o to, aby publikowane treści były przejrzyste, schludne, proste. Spójność to słowo klucz. Czy uważasz, że Milka mogłaby wykreować swój konkurs (stronę konkursową, przyciski, banery i inne) w kolorze innym niż fioletowy? Coca Cola nagle zrezygnowała z czerwieni? Musisz być konsekwentny w swoich działaniach i sprawić, że tożsamość Twojej marki będzie odpowiadała jej wizerunkowi.

Konkurs dla Marki Milka. źródło: http://45northv2.45staging.nl/missions/1-milka-lila-lentefiets

Przykłady inspiracji dla kreacji landing pages znajdziesz tutaj: https://www.pinterest.com/mchmielowski/facebook-contests-contest-landing-page-inspiration/

Głosowanie fanów czy wybór jury?

To jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii poruszanych przy okazji organizacji konkursu. Z jednej strony konkursy na głosy pozwalają zbudować duży zasięg, angażują niekiedy całe rodziny, paczki przyjaciół wprowadzając naturalną konkurencję i współpracę uczestników z drugiej przyciagają tzw. zawodowych konkrusowiczów, którzy biorą udział w konkursach głównie w celach zarobkowych - taka osoba nie jest Twoim targetem. Pojawia się, wygrywa, znika i nigdy nie powraca.

Przykład prostej kreacji konkursowej. źródło: http://www.beglossy.pl/beauty-blog/wyniki-konkursu-usmiech-dziecka/

Konkursowicze skupieni są w grupach konkursowych na Facebooku - posiadają tam liczne konta, z których głosują sami na siebie. Jeśli masz wystarczająco dużo czasu możesz bardzo wnikliwe analizować pojawiające się głosy oraz pojawiających się graczy tyle tylko, że zamiast zabawy, która miała towarzyszyć konkursowi pojawi się dużo pretensji ze strony konkursowiczów i innych użytkowników negujących ewentualne usuwanie przez Ciebie nieprawdziwych głosów.

Lead” dla jednych tajemnicze stwierdzenie, dla innych słowo klucz, które wpływa na decyzję o zorganizowaniu konkursu. Dlaczego? Wyjaśniamy. Lead rozumiemy jako zainteresowanie użytkownika ofertą i jego zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Do klienta trafia adres e-mail, wiek, płeć, lokalizacja, kategorie zainteresowań, opcjonalnie numer telefonu i wszystkie dane behawioralne, które pozwalają użytkownika na bieżąco kategoryzować, analizować, a nawet monitorować. Mając już 600k użytkowników click apps ’a systematycznie dyskwalifikujemy fejki, nieuczciwych graczy i tzw. “konkursowiczów” – te informacje przekazujemy przyszłym organizatorom akcji konkursowych. Lead Generator na Facebooku jest najtańszą z metod pozyskiwania leadów, a leady będą jednymi z najlepszych, ponieważ e-mail, przez który użytkownik loguje się na fb, jest aktywny. - przekonuje twórca aplikacji konkursowych Rahim Blak

źródło: opracowanie własne

Jak to jest z konkursami bazującymi na wyborze jury? Zawsze ktoś będzie niezadowolony! Co z tego, że w powołanej komisji zasiada specjalista w kwestiach kreacji graficznej, właściciel przedsiębiorstwa czy autor światowych bestsellerów - oni i tak zawsze nie mają gustu, bo “to nie moja praca wygrała, a jej/jego tak!”. W kwestii zasad konkursowych nikt nigdy nie znalazł złotego środka, choć wielu było bardzo blisko. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem, które angażuje uczestników (wymaga np. polubienia fanpage), a jednocześnie daje nie-konkursowiczom szansę na wygraną jest dwuetapowe przeprowadzenie konkursu. Po pierwsze to jury wybiera np. 30 najlepszych zdjęć, po drugie internauci wybierają zwycięzców, albo na odwrót -  jury wybiera zwycięzców na podstawie 30 najlepiej ocenionych prac. Czy da się uniknąć żali i wywodów konkursowych po podaniu wyników końcowych? Najprawdopodobniej nie… Jeszcze nikomu się to nie udało, ale… możesz być pierwszy.  

Konkursowicze są zmorą konkursów Facebookowych, jednak negatywne emocje (zwłaszcza wśród innych uczestników) budzą osoby, które biorą udział dla żartu lub hejtu i odnoszą sukces. Innym przykładem jest słabe rozpoznanie w regułach lub organizatorze konkursu i wysyłanie zdjęć konkursowych z produktem konkurencji, choć zaznaczyliśmy, że ma to być nasz produkt... Słabe to bardzo, ale się zdarza.- dodaje Magdalena Pustelnik z Krakweb

Konkurs fotograficzny czy tekstowy?

Decyzję o formule konkursu musisz podjąć w oparciu o potrzeby własnej marki. Zastanów się co chcesz wyegzekwować od uczestników i jakie treści mógłbyś potem wykorzystać przy własnej promocji. Jedni twierdzą, że to konkurs tekstowy należy do łatwiejszych pod względem swoich zasad (oczywiście zakładam, że nie każesz uczestnikom pisać epopei). W tym przypadku możesz liczyć, że zgłoszeń w Twoim konkursie będzie sporo. Bo przecież ile zajmie napisanie krótkiego hasła reklamowego czy prostej odpowiedzi? Konkurs na zdjęcie? Żyjemy w czasach obrazkowych, każdy ze smartfonem pod ręką.

Zrobienie zdjęcia nie wiąże się już z trudnościami, a jeśli strona Twojego konkursu jest responsywna i działa na urządzeniach mobilnych, a nawet ma dla nich dedykowaną aplikację od zrobienia zdjęcia do przesłania zgłoszenia konkursowego mija jedna, krótka chwila. To też dobry pomysł, byle był spersonalizowany.

Co to oznacza? Zamiast “prześlij zdjęcie miejsca, w którym lubisz pić kawę” zasugeruj “prześlij zdjęcie miejsca, w którym pijesz NASZĄ kawę, pamiętaj, że powinna być ona widoczna na zdjęciu” ograniczysz w tej sposób napływ internetowych obrazków, które zostaną bezprawnie skopiowane, a także zaagangażujesz do swojej promocji prawdziwych fanów Twojej marki - tych, których warto premiować za ich lojalność.

Jest jeszcze wiele innych form konkursów: na przepis, na mem -  z nimi powinieneś uważać, nietrudno powielić czyjąś pracę zmieniając jeden składnik czy jeden wyraz.


konkurs zdjęciowy Wawel Radość Wyzwala (Fresh& Fruity) www.wawelradoscwyzwala.pl, realizacja Krakweb

Wiele drobnych nagród, czy jedna bardziej wartościowa?

Z doświadczenia wiem, że więcej osób angażuje się w konkursy, w których prawdopodobieństwo wygranej jest większe, a to oznacza,  że im więcej nagród tym lepiej. Pamiętaj jednak, jeżeli jednorazowa wartość wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł musisz odprowadzić od niej podatek (10% wartości nagrody). Sprytnym rozwiązaniem w tym przypadku stosowanym przez doświadczone marki jest zapis w regulaminie dot. nagrody, a mianowicie jej dwóch części - nagrody rzeczowej + nagrody pieniężnej w wysokości 10% nagrody, która zostanie odprowadzone do określonego urzędu skarbowego.

Konkurs dla marki modowej Insist, realizacja: Krakweb

Pamiętaj że nagrody konkursowe także kreują wizerunek Twojej marki, wyobrażasz sobie sytuację w której np. Philips organizuje konkurs na skalę ogólnokrajową, promuje go wszystkimi możliwymi kanałami, a nagrodą jest JEDEN voucher zakupowy na kwotę… hm… 50 zł? Ja też nie.   

Organizatorom konkursów często zależy na zwiększeniu ilości fanów na stronie, jednak od kilku miesięcy, wymaganie polubienia jest zabronione. Co więc decyduje o powodzeniu konkursu i jego popularności? Bardzo ważnym elementem są nagrody. Często też firmy organizujące konkursy chcą poprzez nagrody zapoznać potencjalnych klientów ze swoim nowym produktem, oczekują opinii oraz podzielenia się wiadomością o wygranej co już wirusowo rozchodzi się po ścianach znajomych powodując wzrost zainteresowania marką. Wiadomo, że najlepsza reklama to ta przekazana “pocztą pantoflową”. - mówi Barbara Gorla  support w firmie click apps.

Liczba polubień fanpage jest jednym z popularnych mierników sukcesu - najłatwiejszym do zmierzenia, ale nie najlepszym. Wśród klientów rośnie świadomość parametrów związanych nie tylko z zasięgiem, liczbą interakcji, ale tych jeszcze mocniej “biznesowych” jak m.in. liczba leadów marketingowych lub sprzedażowych. - dodaje Maciej Chmielowski z Krakweb

Jak i gdzie promować konkurs?

Przede wszystkim określ jaka jest grupa docelowa Twojego konkursu. Do kogo chcesz dotrzeć i jakie reakcje chcesz wywołać. Myślisz o młodych, mobilnych ludziach - media społecznościowe będą dobre, ale i… nudne. Warto zrobić coś niestandardowego. Dedykujesz konkurs ludziom starszym? Puść informację o konkursie w lokalnej prasie. Dla nich wypełnienie kuponu konkursowego i wysłanie go pocztą tradycyjną nie będzie problemem.

Na FB wiele jest grup i fanpage, które służą uczestnikom do wymiany informacji o konkursach, a markom do informowania o akcjach.

Możliwości promocji jest bardzo wiele. Na co dzień widzisz, jak szybko Internet i masowe środki komunikacji ewoluują, a na powierzchnię wypływają nowe kanały komunikacji. Pamiętaj, że promowanie powinno być spójne z tym, co Twoja firma reprezentuje i jak kreuje swój wizerunek. Ciężko mówić do młodych formalnym, patetycznym językiem, tak samo ciężko mówić do starszych slangiem czy obcojęzycznymi zapożyczeniami.

Istotne jest, aby dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, co możemy uzyskać za pomocą dobrze stargetowanej reklamy kontekstowej. Jeżeli reklama kontekstowa kieruje do aplikacji, to jednym kliknięciem pozyskujemy fana i lead. Pozyskiwanie leadów stało sie pewnego rodzaju wyniesieniem social media marketingu na inny poziom, ale też cięgle poszukiwany sposób na mierzenie konwersji z Social Media.- radzi Rahim Blak założyciel grupy ClickCommunity

Do promocji użyj wszelkich kanałów, którymi dysponuje Twoja firma (social media, broszury informacyjne, strona www, newsletter, nadruk na opakowaniach produktów?) Popularnymi są także strony agregujące konkursy - naraża to jednak Twój konkurs na atak konkursowiczów, jednak jeśli skrupulatnie przeczytałeś powyższe akapity nie powinno Ci być to straszne.  

Żeby dotrzeć do kilkuset tysięcy osób musisz solidnie się napracować, lub (co łatwiejsze)… zapłacić. Nie wystarczy zwykle nawet to, że masz 200.000 fanów na Facebooku, bo naturalny zasięg postów to teraz w przeważającej większości przypadków 8-12% fanów z danego fanpage’a. Czyli nawet publikując “sprytnie” - w różnych dniach i godzinach dotrzesz do znacznie mniej niż połowy fanów. Rozwiązań tej niekorzystnej sytuacji jest kilka. Po pierwsze możesz zwiększyć zasięg postów kupując “posty sponsorowane” - płacąc Facebookowi. Możesz też połączyć siły z dużym fanpage’m - jako partnera wybrać stronę na Facebooku z dużą ilością fanów i dużym zaangażowaniem. Kolejną metodą są boksy reklamowe na Facebooku, które działają nieco podobnie do reklam Adwords - płacisz za kliknięcie w reklamę lub inną akcję (np. polubienie fanpage’a). Wreszcie sprowadzać uczestników do konkursu możesz mailingami, reklamą odsłonową, którą zakupi w Twoim imieniu dom mediowy, ew. agencja obsługująca Twój konkurs - dodaje Maciej Chmielowski, Krakweb

przykład promocji konkursu - przez zdjęcie cover photo na fanpage’u (Kraków miasto numer 1), realizacja Krakweb

5 najczęściej popełnianych błędów w konkursach w social media:  

Publikacja konkursu w piątek

Harmonogram zakładany przez organizatora czasem ulega przesunięciu. Do tego stopnia, że publikacja konkursu może przesunąć się z początku lub środka tygodnia na jego koniec. Jeśli jest piątek (a szczególnie piątkowe popołudnie), a Ty zaraz masz rozpoczynać swoją promocję - wstrzymaj się! Jeśli coś nie wypali mało prawdopodobne, że zdążysz naprawić to jeszcze przed weekendem. Bądźmy szczerzy piątek, piąteczek, piątunio ma ogromną moc oddziaływania na ludzi - większość z nas myślami odpływa w kierunku weekendu i wolnego. Nie dokładaj sobie niepotrzebnych nerwów i stresu.

Wiadomo, że po opublikowaniu konkursu ludzie będą mieli pytania, często będą próbowali oszukiwać, co bardzo często trzeba monitorować na bieżąco i obecność administratora jest niezbędna. Pomysł wrzucenia konkursu i weekendowania się uważam za igranie z ogniem - komentuje Monika Czaplicka z agencji Wobuzz

 

Dużo... za dużo wymagań wobec uczestników

Istnieje przekonanie wśród firm:  “skoro dajemy coś od siebie, mamy prawo wymagać” - owszem, byle nie za dużo. Polubienie fanpage, zaproszenie znajomych do konkursu, udostępnienie informacji na profilu prywatnym, do tego zmiana zdjęcia w tle, udostępnienie na Twitterze, Instagramie i w innych mediach - realizacja tych wszystkich zadań daje dopiero możliwość bycia pełnoprawnym uczestnikiem konkursu, a potem MOŻE Cię wybierzemy? Nie tędy droga! Największą popularnością cieszą się konkursy, w których organizator nie narzuca uczestnikom wykonywania dodatkowych czynności i spamowania znajomych zwłaszcza, że wszystkie formy ingerencji w profil prywatny użytkownika konkursu są już zabronione. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w regulaminie Facebooka w ramach konkursu organizator nie może wymagać od jego uczestników, by udostępnili na swoich osiach czasu lub osiach czasu innych użytkowników jakichkolwiek treści. Dotyczy to także zachęcania użytkowników do tagowania się na zdjęciach, które tych użytkowników nie przedstawiają.

Świetnym przykładem odwrócenia głowy z siedzeniem jest konkurs, który znalazłam kiedyś na jednej ze stron - mówi Czaplicka - aby wziąć udział należało: polubić fanpage organizatora, strony 60 sponsorów, napisać laurkę o firmie, udostępnić i polubić post konkursowy oraz wysłać na maila zgłoszenie - zdjęcie lub film własnoręcznie przygotowanej karki urodzinowej. Do wygrania były drobne upominki od sponsorów.

Konkursy cieszące się największą popularnością to takie, w których wymagania są niskie, a nagrody wysokie - mówi Maciej Chmielowski. Pamiętam szczególnie jeden konkurs, który prowadziłem w 2012 roku dla jednej z marek suplementów diety, w którym dla zwycięzców sponsor przeznaczył trzy nagrody po 2500zł. To bardzo pomogło w uzyskaniu dużego zasięgu i ułatwiło realizację celów.

 

Brak komunikacji

Podczas trwania konkursu  dobrze wydelegować jedna osobę, która będzie 24h/7 (no, dobra z przerwą na sen, choć i tak nie zawsze) kontrolować aplikację, Facebooka i pocztę firmową. W każdym momencie mogą pojawić się problemy czy pytania fanów. Aktywna konwersacja z nimi oraz szybka reakcja na ewentualne trudności będzie bardzo dobrze odebrana przez fanów, i nawet mimo licznych problemów cała organizacja konkursu będzie pozytywnie odebrana przez użytkowników.

Bardzo często, niestety, ludziom się wydaje, że konkurs sam się będzie robił. Nic bardziej mylnego - to dużo pracy, monitorowanie tego co się dzieje, odpowiadanie na pytania, reagowanie na zarzuty plagiatów, oszustw, bronienie regulaminu itd. Szybka reakcja może pomóc w zgaszeniu problemów w zarodku, zanim ktoś postanowi podzielić się nimi dalej- sugeruje Czaplicka.

Potencjalnych problemów jest niezliczona ilość, więc musisz trzymać rękę na pulsie. Aplikacja konkursowa może odmówić posłuszeństwa w starej przeglądarce, transmisja danych komórkowych podczas dodawania zdjęcia ze smartfona może zostać przerwana, co spowoduje nieprawidłowe przesłanie pracy, plik może mieć nieprawidłową nazwę lub rozszerzenie. Problemy wydają się trywialne i łatwe do uniknięcia przez prawidłowe zaprogramowanie aplikacji i przygotowanie dobrego regulaminu oraz user experience. Najczęściej spotykane błędy są to błędy ludzkie, których można uniknąć współpracując ze sprawdzonymi specjalistami i firmami, korzystając z najlepszych aplikacji. Jeżeli jednak błędy i problemy wystąpią to reaguj szybko i poznaj podstawy zarządzania kryzysem - dodaje Maciej Chmielowski

Niezrozumiały regulamin konkursu

Często zdarza się,  że regulamin dla zwykłego użytkownika jest zbyt skomplikowany, nie wspominając już o tym, że jego zawartość odbiega od zasad podanych bezpośrednio w aplikacji konkursowej. Organizując konkurs musisz zadbać o to, aby w regulaminie nie było luk, a każdy z podpunktów był w 100%-ach zrozumiały dla drugiej osoby. Dzięki temu unikniesz późniejszych tłumaczeń z ewentualnych uchybień czy nie wywiązania się z całości dokumentu. Bardzo ważne jest rzetelne uzupełnienie zakładki z zasadami konkursu. O ile regulamin jest dokumentem bardzo rozległym, tak zasady powinny być jego minimalnym wycinkiem i w prosty sposób opisywać co należy zrobić.

Najsłynniejszym, ostatnio, przykładem źle przygotowanego regulaminu był konkurs-promocja BNP Paribas (http://czaplicka.eu/bnp-paribas/). Z powodu wykluczających się zapisów w regulaminie bank musiał dokupić kilka tysięcy tabletów (każdy wart kilkaset złotych). O złym publicity i problemach sądowych nie wspominając. - komentuje Czaplicka


Problemy techniczne

Można wymienić kilka przykładów świetnych akcji konkursowych, które mimo wspaniałej organizacji i samego przeprowadzenia promocji poległy w kwestiach technicznych - okazywało się, że dostawca nie ma na stanie tylu nagród, paczkę zgubiła poczta, albo zjadł pies, sam konkurs w efekcie nie miał żadnej kontynuacji, nikt o nim nie mówił, ludzie pozbierali nagrody i zniknęli. Wydanie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych na nagrody nijak wpłynęło na wzrost świadomości, wykreowanie pozytywnego wizerunku czy wskaźnik ROI. Powinieneś więc zadbać o konkurs od samego początku. Nawet po jego zakończeniu zakomunikować uczestnikom swoją obecność, a do nagród dołączyć spersonalizowane listy gratulacyjne oraz zaprosić do kolejnej edycji (by wzbudzić ciekawość kiedy ona nastąpi oraz aby aktualni zwycięzcy mieli czas na rozreklamowanie wśród znajomych konkursu: “Wiesz, ostatnio był fajny konkurs, będzie kolejna edycja”. Niby tak niewiele, a tak wiele.

Jeśli korzystasz z #hasztagów lub na potrzeby konkursu utworzyłeś takowy zaproponuj laureatom jakiś drobny bonus w zamian za wrzucenie zdjęcia z nagrodą i odpowiednim opisem. Pokażesz tym samym, że nagrody od Ciebie dochodzą do zwycięzców, a dodatkowo są one na tyle atrakcyjne, że chcą się oni nimi pochwalić! Osoby, które najchętniej podzielą się takimi momentami to blogerzy lub inni influencerzy, ewentualnie osoby bardzo aktywne w Social Mediach. Skorzystaj z ich zasięgów, bo dzięki nim kolejna edycja konkursu może zyskać znacznie większy zasięg. - komentuje Magdalena Pustelnik z Krakweb

Mam całe foldery przykładów konkursów, które ogólnie były spoko, ale w praktyce były nie dopracowane. Ze świecą szukać konkursów, które przyniosły organizatorom korzyści, nie generując więcej problemów niż zysków - kwestie techniczne, regulaminów, poświęconego czasu, weryfikowania oszustów i zgłoszonych prac, obsługa zapytań - to bardzo wiele złożonych kwestii, o których trzeba pomyśleć przed konkursem. Nie mówiąc oczywiście o mierzeniu efektów - jest to trudny proces w takiej sytuacji. Co z tego, że ileś osób polubiło naszą stronę czy wysłało nam zdjęcie? Musimy mierzyć istotne wskaźniki biznesowe - sprzedaż, rozpoznawalność marki, pozyskane leady.- mówi Monika Czaplicka

Kontakt z autorem

 

Mój poradnik ma charakter teoretyczny. Wiadomo, że pewnych sytuacji nie będziesz w stanie przewidzieć, mam jednak nadzieję, że powyższe przykłady i rady pomogą Ci w stworzeniu ciekawej i naprawdę dobrej technicznie kreacji konkursowej. Nie czekaj, działaj! Odrobina kreatywności i zadbanie o najmniejsze detale z pewnością pozwolą Ci na pozyskanie wiernych fanów. A jeśli potrzebujesz naszej porady, co do realizacji swojego projektu - nie wahaj się. Napisz!

Szkolenie social media

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę