LinkedIn - jak prowadzić profil firmy?

300 mln użytkowników z całego świata, w tym 1.7 mln profili z Polski, 22 wersje językowe i załoga licząca 5400 pracowników. O czym mowa? O LinkedIn.com, czyli "the social network for professionals".
Foto: Shutterstock
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 11 minut
Shutterstock

Linkedin - co to jest?

LinkedIn to międzynarodowy portal społecznościowy, skupiony na relacjach zawodowych i biznesowych. Serwis został założony w Mountain View w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych w grudniu 2002 roku i uruchomiony w maju 2003 roku. W czerwcu 2016 ogłoszono, iż za 26,2 miliarda dolarów serwis zostanie przejęty przez firmę Microsoft. Linkedin zatrudnia ponad 9200 pracowników. Rejestracja w serwisie jest obowiązkowa do korzystania z jego funkcji. LinkedIn jest dostępny też jako aplikacja mobilna oraz posiada wersję responsywną. 

Produkty reklamowe Linkedin

Większość przychodów LinkedIn pochodzi ze sprzedaży dostępu do informacji o jego użytkownikach rekruterom oraz sprzedawcom. W 2015 roku firma uzyskała 2,99 miliarda dolarów przychodów i wypracowała zysk w wysokości 166 milionów dolarów. 

Produkty LinkedIn aktualne na wrzesień 2016 :

Produkty LinkedIn dla profesjonalistów (kont osobistych)

https://www.linkedin.com/premium/products

LinkedIn ma kilka grup produktów dedykowanych osiągnięciu różnych celów:

Jak szukać pracy na LinkedIn? Profil Job Seeker

pozwala on m.in.:

  • wysyłać wiadomości do rekruterów, 
  • podglądać kto wyświetlał profil, 
  • lądować w wyszukiwarce specjalistów na wyższych pozycjach

Jak zbudować sieć kontaktów? Konto Business Plus

  • ułatwiające wyszukiwanie osób (zdjęcie limitów na wyszukiwanie osób na 3cim stopniu połączenia) i kontakt z nimi (domyślnie ograniczony) + 15 wiadomości InMail do osób poza siecią kontaktów
  • podgląd kto wyświetlał profil (90 dni)
  • dostęp do dodatkowych danych
  • narzędzia do promocji firmy

Jak generować leady? LinkedIn dla sprzedawców

  • jw. 15 wiadomości Inmail
  • ulepszone wyszukiwanie (premium) + Lead Builder czyli narzędzie do tworzenia listy kandydatów 
  • jw. kto wyświetlał profil
  • jw. nieograniczone wyszukiwanie osób
  • rekomendacje klientów

Jak rekrutować? Pakiet Recruiter

  • 30 wiadomości
  • dodatkowe filtry wyszukiwania dedykowane rekruterom
  • narzędzie do zarządzania portfolio kandydatów
  • wyświetający profil - jw.
  • wyszukiwanie nieograniczone - jw.
  • dodatkowe narzędzia dla rekruterów

Dodatkowe informacje:

  • Wykup pakietów wymaga karty kredytowej podpiętej do profilu osobistego. 
  • Każdy pakiet ma okres bezpłatny, jednak wymaga podpięcia karty.
  • Opłaty mogą być miesięczne lub roczne (z góry, z rabatem do 20%).

Produkty LinkedIn dla firm

https://www.linkedin.com/mjobs/jobPosting/learnMore?trk=nav_responsive_sub_nav_post_job

są to produkty skupione przede wszystkim na rekrutacji - publikacji ogłoszeń o pracę i docieraniu z nimi do właściwych osób.

wybrane parametry:

  • shortlista 50 kandydatów pasujących do ogłoszenia
  • 5 wiadomości do bezpośredniego skontaktowania się z kandydatami
  • narzędzia do zarządzania ofertami pracy i aplikacjami kandydatów
  • analityka

zalety:

  1. integracja procesu aplikowania z LinkedIn - wyciąganie danych o kandydatach z ich profili
  2. integracja oferty pracy z profilem firmy na Linkedin
  3. gwarancja co najmniej 10 aplikacji lub zwrot pieniędzy ( o ile firma ma dobrze skonfigurowany profil firmowy na LI)
  4. duży zasięg - LinkedIn to największa na świecie baza profesjonalistów

Warto jednak rozważyć jako alternatywę dla płatnych ogłoszeń - poprowadzenie stałej komunikacji na LinkedIn. Nasi klienci mają z samego prowadzenia kanału wystarczającą liczbę kandydatów na każde publikowane (bez wykupu płatnej promocji rekrutacji) na LinkedIn ogłoszenie.

Przykładowy profil firmy prowadzony przez nas: https://www.linkedin.com/company/1054821  

Użytkownicy Linkedin

W Marcu 2016 roku serwis miał ponad 433 miliony użytkowników, z czego ponad 106 milionów aktywnych użytkowników. Serwis dostępny jest w 24 językach, w tym w języku polskim.

Do czego służy Linkedin?

Serwis używany jest przede wszystkim do profesjonalnego networkingu, czyli budowy sieci kontaktów biznesowych. Najważniejsze funkcjonalności LinkedIn to tablica, grupy, ogłoszenia pracy oraz funkcja rekrutacji online. Uzytkownik może w serwisie stworzyć (po rejestracji i zalogowaniu) swój profil - w tym określić doświadczenie zawodowe (firmy i projekty w których pracował) i swoje umiejętności. Inni użytkownicy mogą udzielać rekomendacji oraz potwierdzać (jednym kliknięciem) określone w profilu umiejętności.

Treści publikowane na LinkedIn

Treści publikowane na tym “Facebooku dla zawodowców” to nie tylko oferty pracy - wręcz przeciwnie, pozostałych postów jest aż 6 razy więcej! To może wydać się zaskakujące dla tych, którzy na co dzień nie korzystają z LinkedIna. Dlatego jeśli prowadzisz na LinkedIn profil firmy (ang. company page), z pewnością zmagasz się z tworzeniem tzw. aktualizacji. Podstawowe pytania, jakie się pojawiają, to: o czym pisać? Jak często? I kiedy publikować? 

A może wydaje Ci się, że pisanie postów zamieszczanych na profilu firmowym to nic trudnego? Sądzisz, że wystarczy przenieść gotowe rozwiązania z fanpage’a na Facebooku? Nic bardziej mylnego. LinkedIn rządzi się własnymi prawami. W odróżnieniu od Facebooka, użytkownicy LinkedIna unikają tematyki lifestyle’owej i korzystają z niego w konkretnym celu, a nie “dla zabicia czasu”.

Warto szczególnie zadbać o wartościowe posty na LinkedInie także dlatego, że w tym serwisie wciąż więcej jest “biernych” użytkowników, którzy nie zaśmiecają tablic znajomych bezwartościowym contentem - a zatem masz większą szansę dotarcia do upatrzonej grupy docelowej.

O czym pisać na Linkedin?

Jeśli prowadzisz profil swojej firmy na LinkedInie i dbasz o aktualizacje statusów, na pewno wiesz, jak wielkim problemem bywa znalezienie tematu kolejnego posta. Starasz się publikować codziennie, a firma jest niewielka? Zatem mogę się założyć, że nieraz czujesz, że zasoby Twojej kreatywności zostały ostatecznie wyczerpane, i decydujesz się na udostępnienia, zamiast tworzyć unikalne treści.

Nie twierdzę, że share’y to coś złego - jednak zadbaj o odpowiednie proporcje, by nie dopuścić do utraty obserwujących. Jak w przypadku wszystkich innych działań content marketingowych, również na LinkedIn dobrze stosować się do tzw. “70/20/10 rule”:

70 20 10 rule

Rodzaje publikowanych treści

Co oznacza 70/20/10?

  • 70% aktualizacji powinno stanowić wartościowy content, czyli aktualizacje zarówno unikalne, jak i interesujące dla czytelnika.
  • Dalsze 20% to ciekawe share’y: wklejaj filmy z YouTube, interesujące wywiady i artykuły.
  • A tylko 10% poświęć na informacje o produktach, oferty pracy itd.

Ta zasada w prosty sposób odnosi się przede wszystkim do Facebooka. Na LinkedIn stosuj ją elastycznie, raczej jako wartościową wskazówkę niż sztywny schemat postępowania.

Prowadząc profil firmowy na LinkedIn zobaczysz, że granica między wartościowym contentem a ofertą firmy bywa mocno zatarta.

Tematyka aktualizacji

Jakie tematy podejmować, by tworzyć ciekawe treści? Najpopularniejsze posty dotyczą niezmiennie rozwoju osobistego, a także zawierają porady na temat podejmowania decyzji biznesowych i sposobów na obniżanie kosztów prowadzenia biznesu. O takie posty 7 (czy nawet 5) razy w tygodniu jednak trudno. Co zatem możesz zrobić, by profil Twojej firmy był ciekawy dla obserwujących? Oto kilka gotowych pomysłów:

Aktualności branżowe

Pisz o tym, co się dzieje w branży, w której działasz. Obserwatorzy Twojego profilu to nie są w końcu przypadkowe osoby - z jakiegoś powodu dokonały “kliknięcia” na profilu Twojej firmy.

Informacje od partnerów

Informuj także, co się dzieje u Twoich partnerów biznesowych. Postaraj się o wzajemność (w przypadku dużej asymetrii pomiędzy firmami może się to jednak okazać niemożliwe).

Aktualności wokół firmy

Wreszcie - pisz o tym, co się dzieje na Twoim podwórku. Zaprezentuj swoją firmę od najlepszej strony. Stopniowo buduj wizerunek, informując o wszelkich nagrodach, odznaczeniach, dobrych miejscach w rankingach i publikacjach. A gdy brak obszerniejszych materiałów, pochwal się choćby wzmiankami w prasie na jej temat.

LinkedIn

Informacja o wyróżnieniu przez IBM na profilu Arrow ECS Polska: https://www.linkedin.com/company/arrow-ecs-poland

Pracownicy firmy

Pomyśl o zamieszczaniu sylwetek “bohaterów firmy” - pracowników szczególnie zasłużonych, z których firma jest dumna. Ich autorytet można “wykorzystać” także w inny sposób - poproś swoich najlepszych pracowników o zamieszczanie porad (“głosów ekspertów”) na tematy biznesowe czy bezpośrednio związane z Twoją branżą. Weź jednak pod uwagę, że promowanie pracowników zawsze niesie ze sobą ryzyko przechwycenia ich przez headhunterów, dlatego ostrożnie zamieszczaj posty z tej kategorii, tylko wtedy, gdy w Twoim przekonaniu korzyść przewyższa potencjalne ryzyko.

Aktualności z wnętrza firmy

Informuj o nowościach w firmie, jeśli jest się czym chwalić: promocjach, nowych produktach, rozwoju firmy. Pamiętaj, że to Ty dobierasz treści tak, aby zbudować pozytywny wizerunek - nie musisz pisać o wszystkim ;)

LinkedIn

Przeprowadzka do nowej siedziby - profil firmy Deloitte Polska: https://www.linkedin.com/company/1176753

Oferty pracy -rekrutacja na LinkedIn

Na koniec - oferty pracy. Zamieszczaj je, ale nie za często, aby nie doprowadzić do drastycznego zawężenia grona obserwatorów. Najlepiej ustal sobie bezwzględną granicę częstotliwości, której na pewno nie chcesz przekroczyć, np. jedna oferta na tydzień. Do promowania ofert pracy na Facebooku istnieje specjalna, płatna opcja. Wykupujesz na 30 dni możliwość zamieszczania ogłoszeń na stronie “Oferty pracy”. Jeśli chcesz, możesz dowiedzieć się więcej w “Centrum pomocy” LinkedIn: http://goo.gl/L2uuHY

Jeśli chcesz zobaczyć, o czym piszą najlepsi, warto prześledzić ranking ban.pl najlepszych polskich stron firmowych w LinkedIn z 2014 roku:

 

Jeśli nie masz pomysłu na post, możesz skorzystać z jednego z narzędzi online. W szczególności polecam BuzzSumo:

buzzsumo

http://buzzsumo.com/  

Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić, które treści są popularne w mediach społecznościowych, podając adres strony lub hasło. W codziennej pracy nad wyszukiwaniem angażujących treści pomóc Ci tez mogą: Social Crawlytics, feedly, zapytaj.onet.pl, a nawet popularny Wykop.

Jak pisać na LinkedIn?

Wiesz już, o czym mają być posty - czas zacząć pisać. I tu pojawia się pierwszy problem. Zanim przystąpisz do pisania aktualizacji, musisz podjąć podstawową decyzję: w jakim języku publikować? Najpopularniejsze są języki ojczyste, może jednak warto postawić na język angielski i postawić na umiędzynarodowienie profilu? Nie ma rozwiązań uniwersalnych - zastanów się nie tyle, kto jest obecnie w gronie Twoich obserwatorów, a raczej: kogo chcesz tam widzieć. I na tej podstawie podejmij decyzję.

Aktualizacje na LinkedInie to bardzo specyficzny rodzaj twórczości. Mogą mieć tylko do 600 znaków (ze spacjami). Myślisz, że to mało? To powiem Ci, że jeśli to możliwe, spróbuj pisać co najmniej o połowę krótsze.

Długość treści na LinkedIn

Żyjemy w czasach “fast contentu” - i skojarzenia z “fast foodem” są bardzo trafne. Mało kto ma czas delektować się codziennie trzydaniowym obiadem, stąd popularność kotletów w bułkach i barowych podgrzewaczy. Postępuj podobnie jak manager snack baru: jeśli chcesz dotrzeć do odbiorcy - ogranicz do minimum czas przyswajania treści. Pisz krótko i na temat, bez zbędnych ozdobników.

Staraj się unikać postów o maksymalnej długości z jeszcze jednego powodu. Obserwującym wyświetli się tylko początek - żeby zobaczyć całość, muszą kliknąć “więcej”. Nie licz na to, że każdy to zrobi… Przy długości maksymalnej użytkownikowi desktopa wyświetli się zaledwie 50% aktualizacji, posiadaczowi tableta - 27%, a telefonu komórkowego już tylko niespełna 8%. Weź to pod uwagę i skup się na dobrym lidzie - zawrzyj w nim wszystkie najważniejsze informacje.

Reklama:

Zaangażowanie użytkowników LinkedIn

Staraj się od razu przykuć uwagę. Nie zostawiaj najlepszego na koniec - zacznij od tego, co najbardziej interesujące. Czyli np. najpierw zamieść unique selling point, a następnie wyjaśnij związek promowanego produktu z profilem Twojej firmy (jeśli nie jest on oczywisty). To jedna metoda, inna: stawiaj pytania, trzymaj w napięciu i w ten sposób wzbudź ciekawość skutkującą rozwinięciem aktualizacji.

Jeśli liczysz na share’y, musisz nie tylko pisać krótko i przyciągać uwagę odbiorców. Twoje treści muszą wydać się wartościowe, aby ktoś chciał je puścić dalej w świat. Skup się na publikacji aktualnych informacji - nikt nie zamieści newsa, którego już 10 razy widział na swoim wallu.

Wiarygodność informacji

Kolejna złota zasada to wiarygodność. Nigdy nie publikuj niesprawdzonych informacji. Pisz tylko prawdę i nie powielaj plotek. Raz utracone zaufanie może być trudne do odbudowania - nie wystarczy usunąć feralnej aktualizacji. Budując profil na LinkedInie tworzysz publicznie dostępną historię firmy, dlatego zachowaj ostrożność. Możesz zbudować silną reputację, ale też zrujnować dotychczasowe osiągnięcia w sferze publicznego wizerunku (lub przynajmniej poważnie go nadwyrężyć).

Profesjonalizm komunikacji

Pisząc, bądź profesjonalny, co nie powinno przekładać się na “chłodny” - czasem warto spróbować ocieplić wizerunek, niekoniecznie emotkami ;) Bądź dla swoich czytelników inspiracją, a nie tylko źródłem informacji. LinkedIn w wielu punktach działa podobnie do Facebooka - jednak na LinkedInie większą wagę przyłóż do tego, by nie publikować treści “prywatnych”. Gdy masz pokusę, by drogą LinkedInową załatwić jakąś osobistą lub interesującą tylko wąskie grono pracowników sprawę, powstrzymaj się i zamiast tego opublikuj treści stricte biznesowe, np. w formie prezentacji dostępnej na Slideshare (zagnieżdżenie prezentacji na LinkedIn jest bardzo proste - nic dziwnego, LinkedIn przejął Slideshare już 3 lata temu).

A sprawy prywatne załatwiaj za pomocą Inmaila:

LinkedIn

Pozytywnie wyróżnić możesz się także na wiele innych sposobów, np. zamieszczając unikalne grafiki czy też infografiki, także informujące o aktualnościach.

LinkedIn

Z opcji zamieszczania infografik na profilu LinkeDIn korzysta m.in. PZU: https://www.linkedin.com/company/165603

Cele komunikacji na LinkedIn

Planując posty, załóż sobie cel do realizacji. Przykładowym celem - choć dość mało konkretnym - jest zbudowanie społeczności wokół marki. Być może jednak zależy Ci przede wszystkim na stworzeniu platformy informacyjnej dla pracowników Twojej firmy. Od swoich planów uzależnij dobór treści.

Last but not least: zadbaj o formę aktualizacji. Absolutny brak literówek to podstawa, unikaj także błędów stylistycznych i ortograficznych. Interpunkcja to też nie przeżytek. Prócz tekstu postaraj się, aby każda aktualizacja zawierała grafikę. Możesz zostawić grafikę automatycznie generowaną po wklejeniu linka albo ją zamienić. Wstawiaj grafiki o rozmiarze 180x110 pikseli - unikniesz niespodzianek (w postaci np. słabej jakości).

Zasięgi treści na LinkedIn

Jak zbudować publiczność?

Wiesz już, jak i o czym napisać wartościowego posta - jednak to za mało, jeśli chcesz wzbudzić prawdziwe zainteresowanie odbiorców. Jak tworzyć treści niepozostawiające czytelnika obojętnym?

Pytania i odpowiedzi

Najprostszym sposobem na zaangażowanie publiczności jest zadawanie pytań. Content na LinkedIn powinien być wartościowy i dobrej jakości, ale pamiętaj, że LinkedIn to nie blog - posty powinny nadawać się do “szybkiej konsumpcji”, czyli być lekkostrawne i szybko wchodzić do krwioobiegu.

Odpowiedzi w komentarzach

Dlatego nie zadawaj pytań zbyt ogólnych. Skup się na odbiorcy, okaż mu zainteresowanie, np. prosząc o opinię. Jeśli ktoś zareaguje (na początku mogą to być pojedyncze głosy - nie zrażaj się!), zawsze udzielaj odpowiedzi w komentarzach. Odpisuj także na te negatywne - wykorzystaj tempereturę reakcji na swoją korzyść. Zyskaj popularność i wykaż się klasą, profesjonalnie odpowiadając na zarzuty, wyjaśniając wątpliwości i obiecując poprawę, jeśli krytyka jest słuszna. Zawsze zamieszczaj podziękowania za negatywne komentarze, nawet, gdy się z nimi nie zgadzasz - to wyraz szacunku, który zaprocentuje w przyszłości.

Konkurs - metoda zwiększenia zaangażowania

Innym sposobem na zaangażowanie publiczności jest ogłoszenie konkursu. Nagrodą nie musi być od razu 100.000 złotych - wystarczy np. ciekawy ebook. Dobrze, żeby wzięcie udziału w konkursie widoczne było na profilu. Jeśli forma konkursu uniemożliwia zamieszczanie odpowiedzi w komentarzach, możesz np. postawić wymóg: “aby wziąć udział w konkursie, po pierwsze [zrób to a to], a następnie udostępnij ten post”. To świetny sposób na dotarcie do jak największej grupy odbiorców - nie tylko do obserwujących Twój profil, ale także do 2 kręgu (warto monitorować, jakiego typu treściom się to udaje).

Jeśli publiczność Twojego profilu jest duża i masz pomysł na treść, która na pewno nie zainteresuje każdego (np. o rekrutacji wewnętrznej), wówczas zadbaj o targetowanie aktualizacji. W tym celu po napisaniu posta kliknij “Udostępnij: Wszyscy obserwujący” i wybierz: “Docelowa grupa odbiorców”:

LinkedIn

Następnie określ, kto ma zobaczyć Twój post. Pamiętaj jednak, że Twojego kryteria nie mogą zawęzić grupy do grona mniejszego niż 100 osób.

Targetowanie na LinkedIn

LinkedIn umożliwia bardzo dokładne targetowanie aktualizacji, wedle: wielkości firmy, branży, stanowiska, szczebla w hierarchii, rejonu geograficznego i języka. To umożliwia dotarcie niemal dokładnie tylko do tych, którzy będą zainteresowani danym tematem.

LinkedIn

Dowiedz się także, jak efektywnie targetować posty na Facebooku: https://www.marketing101.pl/targetowanie-na-facebooku

Konkursy, targetowanie, aktywność w komentarzach… Oczywiście istnieją prostsze, ale i droższe, sposoby na osiągnięcie sukcesu, czyli aktualizacje sponsorowane. Do płatnej promocji posta możesz przystąpić dopiero po jego opublikowaniu. Pod aktualizacją znajdujesz przycisk “Sponsoruj aktualizację”:

LinkedIn

Następnie będziesz musiał utworzyć konto reklamowe. O wszystkich możliwych formach reklamy na LinkedIn dowiesz się tutaj: http://goo.gl/SMHvNh lub ze strony ban.pl: http://ban.pl/linkedin/formy-reklamowe/ - wyłącznego partnera LinkedIn w Polsce.

Kiedy publikować na LinkedIn?

Podobnie jak na innych portalach społecznościowych, także i na LinkedInie godzina publikacji nie jest obojętna. Zanim jednak ustalisz godziny publikacji najkorzystniejsze dla Twojego profilu, przede wszystkim pamiętaj, żeby publikować regularnie.

Dni i godziny publikacji na LinkedIn

Na początek wypróbuj godziny statystycznie najkorzystniejsze. Najwyższe wskaźniki aktywności notują posty publikowane na LinkedIn w godzinach od 7:00 do 9:00 i między 17:00 a 18:00, we wtorki, środy i czwartki. Unikaj publikacji w szczególności między 9:00 a 12:00 i 13:00 a 17:00, przede wszystkim w poniedziałki i piątki. Takie są ogólne tendencje, które warto stosować wówczas, gdy brakuje Ci danych dotyczących aktywności obserwatorów na Twoim profilu.

Testując i szukając indywidualnych rozwiązań, weź także pod uwagę weekendy. W zależności od branży publikacje w tych dniach mogą Cię pogrążyć lub okazać się szczególnie korzystne. Po każdej aktualizacji monitoruj aktywność i wyciągaj wnioski na temat najkorzystniejszych dla Ciebie dnia i godziny.

LinkedIn

LinkedIn udostępnia zestawienie wskaźników dla wszystkich postów

Nie wyciągaj pochopnych wniosków - obserwacja musi być długotrwała. Inaczej możesz błędnie wnioskować o korzystnej porze publikacji na podstawie wskaźników, które wynikają z atrakcyjności samego posta (i byłyby jeszcze wyższe o innej porze).

         

Kilka porad na koniec

Napisz do Zosi

Żeby publikowane aktualizacje odniosły pożądany skutek, musisz zatroszczyć się o całokształt profilu Twojej firmy. Zadbaj o logo, ustaw odpowiednie tło, napisz zwięzły i wyczerpujący opis firmy. Podaj dane kontaktowe. Następnie zaproś pracowników. A potem - twórz aktualizacje.

Jeśli jednak masz wartościowe pomysły na dłuższe treści, nie próbuj skracać ich za wszelkę cenę do narzuconych 600 znaków. Od niedawna LinkedIn umożliwia publikację dłuższych artykułów, w których możesz pokazać, co naprawdę masz do powiedzenia. Opcja nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich użytkowników, dlatego być może będziesz musiał jeszcze trochę poczekać i ograniczyć się wyłącznie do aktualizacji.

Potrzebujesz profesjonalnego prowadzenia profilu firmy na LinkedIn? Wypełnij formularz kontaktowy!

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę