Newsletter - najlepsze godziny wysyłki

Od dawna wiemy, że nie ma złotego środka dającego 100% skuteczność przy wysyłce mailingu. Analizując wyniki poszczególnych badań możemy dojść do wniosku, że istnieją jednak lepsze i gorsze dni i godziny jego wysyłki. Od czego zależy powodzenie Twojej kampanii? Między innymi od tego, jak dobrze znasz zwyczaje swoich odbiorców.
Foto: Unsplash
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 5 minut
Unsplash

Według badań przeprowadzonych na podstawie 16-u milionów  wiadomości wysłanych przez klientów GetResponse najlepszym dniem tygodnia na wysyłkę newslettera jest czwartek. 28,5% maili wysłanych właśnie tego dnia jest otwieranych. Jeśli natomiast chodzi o godzinę - najczęściej klikane są maile przychodzące w godzinach 11-12 i 16-17. Czy taki czas wysyłki będzie efektywny również dla Ciebie?

W filmie “Dzieci i ryby” w jednej ze scen pada zdanie: Jeśli ja mam mózg, a ty masz pustą czaszkę to statystycznie obie jesteśmy półgłówkami. Powyższy cytat obnaża znaną wadę wszelkich statystyk: dają one ogólne informacje, które nie są dostosowane do konkretnych preferencji i potrzeb. Dlatego poniżej zasugeruję kilka rozwiązań, które pozwolą Ci zdecydować o efektywnym terminie wysyłki Twojej kampanii.

Skuteczny dzień wysyłki newslettera

Wybór dnia, który będzie skuteczny dla mailingu Twojej firmy zależy od charakteru działalności i branży. Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie czy Twoimi odbiorcami są konsumenci czy firmy. Dla klientów skuteczniejszym czasem wysyłki będzie druga połowa tygodnia. Natomiast dla przedsiębiorstw lepiej będzie przesłać maila w poniedziałek lub wtorek ze względu na to, że nie zawsze trafia on do osoby decyzyjnej. To właśnie z początkiem tygodnia zwykle planowane są działania nadchodzące dni, a zatem szansa, że informacja dotrze tam, gdzie powinna zdecydowanie wzrasta. To zjawisko potwierdzaja badania MaiChimp z 2014, które bardzo wyraźnie pokazują niski stopień otwierania maili weekendami.

 

źrodło: https://blog.mailchimp.com/

B2B mailing

Według Łukasza Bigo z Mojafirma.tv mailing B2B najlepiej wysłać w dni takie jak: wtorek środa i czwartek, wczesnym rankiem (5-6) lub wczesnym wieczorem 17-19. Do atrakcyjnych terminów wysyłki zaliczyć możemy również sobotnie poranki. Z kolei MailChimp w badaniach z 2014 roku wskazuje, że godzina wysyłki tak naprawde nie ma większego znaczenia, choć najwięcej maili otwieranyh jest około godziny 10-tej. Najważniejszą rzeczą jest jednak, aby wiadomości nie pojawiały się w skrzynce potencjalnego odbiorcy zbyt często. Zapracowani ludzie, szczególnie szefowie czy kadra zarządcza wyższego szczebla nie będzie miała czasu ani ochoty na odbieranie Twoich wiadomości kilka razy w tygodniu. Szanując czas swój oraz Twoich partnerów nie zaśmiecaj ich SPAMem, wysyłaj z głową i nie zmęcz swoich odbiorców. 

Grupa odbiorców

Decydując o terminie wysyłki pomyśl również o przyzwyczajeniach Twoich klientów. Szczególnie mam tu na myśli wysyłkę w weekendy. Ten dzień jest odpowiedni dla branż rozrywkowych, jak turystyka, kino, sklepy. Natomiast w innych obszarach działalności może nie przynieść odpowiedniego rezultatu. Większość klientów myśli wtedy o odpoczynku, zatem wysyłka “poważnej” oferty w tym czasie skazana jest na porażkę.

Pora wysyłki mailingu

Zanim zdecydujesz się na wysyłkę mailingu zgodnie z rozkładem porannej kawy, przerwy na obiad i innego, biurowego czasu wolnego zastanów się nad tym kim jest Twój klient. Nie zapominaj, że nie każda grupa odbiorców ma podobnie skorelowany czas, który poświęca na przejrzenie skrzynki mailowej.

Przykładowo, młode mamy będą korzystać z komputera wieczorami, kiedy ich dzieci śpią, a studenci na przerwach między wykładami lub w domu po zajęciach. Dlatego tak istotną kwestią jest zastanowienie się nad trybem dnia Twojego odbiorcy. W wyżej wspomnianym przypadku "wysyłki biurowej" także warto zwrócić uwagę  na dopasowanie jej do pory dnia, która jest optymalna dla Twojej działalności.

14% wysyłek kampanii ma miejsce między 8, a 9 rano, ale czy z punktu widzenia użytkownika nie oceniasz zwykle tej sterty wiadomości na Twojej skrzynce mailowej za spam? Myśląc o porannej wysyłce pamiętaj o tym, żeby nie jest to najlepsza pora na  wiadomości o charakterze sprzedażowym. Użytkownicy Internetu na ogół nie myślą wtedy o zakupie sprzętu AGD, czy nowych drzwiach do domu. Chcą przeczytać coś luźniejszego do śniadania, czy porannej kawy. Wyślij więc wtedy poradnik lub zbiór innych przydatnych informacji dotyczących Twojego produktu np. w formie to-do listy.

Być może już wiesz, kiedy Twój produkt zaprezentuje się najlepiej. Mówię o konkretnej godzinie - takiej, która będzie dla niego najodpowiedniejszą, a czytelnik nie zbagatelizuje Twojej oferty. Najprostszym przykładem będzie tutaj mailing firmy gastronomicznej, który prawdopodobnie największa zainteresowanie wzbudzi tuż przed porą obiadową (11-12) czy chwilę przed wyjściem z pracy, kiedy na myśl o powrocie do domu pracownik uprzytomni sobie pustą lodówkę.

źródło: http://www.smartinsights.com/

 

źródło: https://blog.mailchimp.com/

Podczas planowania kampanii mailingowej, której skuteczność w dużej mierze zależna jest od aktywności użytkowników pomyśl również o testach swojej wysyłki, aby poznać która pora ma największy poziom klikalności. Jak to wykonać? Służą do tego narzędzia, dzielące bazę na kilka segmentów i wysyłające wiadomość w różnych dniach i porach np. getresponse, freshmail, mailchimp czy SALESmanago. Możesz także przetestować mailing sam na znajomych, wysyłając do nich maile ze stworzonej na tą okazję skrzynki, a później zweryfikować ich klikalność.

Jak widzisz planowanie wysyłki mailingu w dużej mierze zależy od Twojej wiedzy na temat klientów. Jeśli potrzebujesz porady w tej kwestii zapraszamy do kontaktu.

Termin dostarczenia wiadomości

Twoja baza mailingowa liczy 10 000 odbiorców. Jak zatem dopasować wysyłkę mailingu do potrzeb każdego z nich? Przecież nie jesteś w stanie wysyłać każdemu wiadomości w dniu i o godzinie, gdy jest on akurat najbardziej aktywny. Ty nie... ale najnowocześniejsze systemy mailingowe już tak. Dla przykładu - SALESmanago.

Dzięki zaawansowanym możliwościom i właściwej konfiguracji, SALESmanago analizuje aktywność Twoich odbiorców, a następnie dostosowuje dzień i godzinę wysyłki do indywidualnych preferencji odbiorcy.

 

źródło: marketing-automation.pl

Na podstawie powyższych danych łatwo możesz wywnioskować, że dla danego kontaktu najbardziej optymalna porą wysyłki będzie środa o godzinie 7 a 10 rano, z czego to dopiero o 10 Twój kontakt wykazuje największą aktywność.

 

 

Wnioski

Nie ma uniwersalnego terminu i godziny wysyłki kampanii mailingowej. Wszystkie jej parametry uzależnione są od grupy, do której kierujesz swój komunikat. Ważne, byś dobrze poznał(a) Twoich odbiorców i ich nawyki. Obserwuj otwarcia (OR) i kliknięcia (CTR). Na tej podstawie opracuj strategie wysyłek, ich częstotliwość i długość.

Ważną rolę w sukcesie kampanii email marketingowej odgrywa także narzędzie, z którego korzystasz oraz wiedza i doświadczenie zespołu prowadzącego kampanię. Zanim zdecydujesz się na konkretny program koniecznie porównaj kilka produktów i zastanów się, który najlepiej pasuje do Twoich celów. 

Porozmawiajmy o marketingu dla Twojej firmy: www.marketing.krakweb.pl :) Zapytaj o szczegóły, poproś o poradę, dowiedz się jak możemy pomóc :) Przygotujemy dla Ciebie strategię.

zapraszamy do Krakweb :)

Zobacz nasze realizacje:http://www.krakweb.pl/realizacje-landing-pages 

Albo zapoznaj się z możliwościami ICEberga:https://www.marketing101.pl/cms-a-content-marketin

Bibliografia:

  1. http://www.spidersweb.pl/2012/11/nie-wysylajcie-mi-newsletterow-1-nocy.html
  2. E-Marketing. Współczesne trendy, pakiet startowy - red. Jarosław Królewski, Paweł Sała
  3. http://marketing-automation.pl/salesmanago-automatycznie-wysle-twoj-newsletter-w-najlepszym-dniu-i-godzinie-kazdemu-z-adresatow-osobno/
  4. http://www.smartinsights.com/email-marketing/best-time-of-day-to-send-email/

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę