Real Time Marketing - przebudzenie

Nie tak dawno temu, w niezbyt odległej galaktyce powstał film, na którego kolejną część czekał cały świat. Gdy po dziesięciu latach wrócił na ekrany, poruszył nie tylko swoich wiernych fanów. Zainteresował także mistrzów marketingu, reklamy, promocji…
Foto: Krakweb
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 12 minut
Krakweb

Niespełna kilka miesięcy temu, w okolicach dnia 21 października 2015 roku, niemal w każdym miejscu w sieci znaleźć można było nawiązania do “Powrotu do przyszłości”.

Zrzut filmu

Zrzut przedstawiający fragment filmu "Powrót do przyszłości".

Jeszcze większą popularnością cieszy się tematyka “Gwiezdnych wojen”. Motywy z filmu wykorzystane zostały przez marki, które w swojej komunikacji nawiązały do najpopularniejszych postaci, najważniejszych wątków i samego klimatu gwiezdnych wojen. 

Dlaczego warto obserwować takie działania? Odpowiedzią jest skuteczność real time marketingu. Jak sprawić by rzeczywiście działał? Jak konstruować przekaz? W dalszej części artykułu poznasz kilka przykładów nie z tej galaktyki.

Real Time Przebudzenie

Real time - okazja dla marki

Skuteczność real time marketingu opiera się przede wszystkim na aktualności. To ona stanowi klucz do sukcesu. Nie znaczy to jednak, że należy publikować cokolwiek, co jest związane z bieżącymi wydarzeniami. Nie można zapomnieć o jednym - strategia marketingowa i całość prowadzonej komunikacji musi zostać z nimi połączona. Nie chodzi o to byś zaprezentował na swoim profilu zdjęcia z filmu i podzielił się z odbiorcami nadziejami związanymi z wejściem na ekrany nowej części sagi. Nim zaczniesz publikować pomyśl o trzech rzeczach:

  • Czy to o czym chcesz mówić jest ważne dla Twoich fanów? Czy jesteś pewien, że odbiorcy Twojej marki zrozumieliby przekaz o latającej deskorolce i powiązali go z filmem “Powrót do przyszłości”? Nie wszystkie wydarzenia są tak szeroko omawiane jak premiera nowego epizodu “Gwiezdnych wojen”. Postaraj się o tym nie zapominać.
  • Czy to co dzieje się aktualnie ma związek z Twoją marką? Skojarzenia nie muszą być jednoznaczne. Możesz wykorzystać naprawdę luźne powiązania. Cytat, relacje pomiędzy bohaterami - to wszystko może być dla Ciebie inspiracją. Zobacz jak zrobiła to marka Toy “R” Us. Wykorzystując słowa “I am your father” stworzyła krótki film bazujący nie tylko na real time marketingu, ale też pokazaniu relacji pomiędzy ojcem i córką.

Zrzut profilu youtube marki Toy “R” US, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=78lnkMgee5k

  • Jak możesz wykorzystać swój produkt lub jakie cechy swojej firmy możesz powiązać z tym, co właśnie się wydarzyło? Osadź w przekazie swój produkt i mocno nawiąż do charakteru firmy. Może jakieś Twoje narzędzie jest w stanie oferować nowe opcje lub rozwiązania, które tematycznie nawiązują do aktualnych trendów? Google przygotował dla swoich użytkowników niespodziankę. Wystarczy wpisać frazę “dawno dawno temu w odległej galaktyce” by na ekranach pojawiły się napisy nawiązujące do znanej sagi. Wydawałoby się, że to dość prosty pomysł - polegający jedynie na zmianie samej formy przedstawienia wyników. Jednak jest to pomył skuteczny, przyciągający uwagę i podkreślający walory samej wyszukiwarki.

Zrzut wyszukiwarka google

Zrzut strony głównej wyszukiwarki gooogle po wpisaniu frazy: Dawno dawno temu w odległej galaktyce, zrobiony 28.12.2015 https://www.google.pl/ 

Zalety swojego produktu prezentuj

Pragnąc zostać real time marketingowym mistrzem Yodą warto inspirować się działaniami najlepszych marek. Poniższy przegląd reklam, tekstów i wpisów w mediach społecznościowych z pewnością dostarczy Ci pomysłów na to, jak wykorzystać real time w działaniach Twojej firmy.
Czasami można przewidzieć, że jakieś  wydarzenie będzie ważne dla użytkowników sieci. Brzmi paradoksalnie? Być może. Jednak musisz przyznać, że wiadomość o kolejnej części “Gwiezdnych Wojen” pojawiła się na wiele miesięcy przed jej premierą. Chcąc więc wykorzystać pełen potencjał tej wiadomości można było skupić się na jej marketingowym wymiarze. W związku z premierą pojawiły się produkty wpisujące się w trend “Gwiezdnych Wojen” - na przykład w ofercie HP. Marka ta przygotowała specjalną edycję laptopów inspirowanych “Gwiezdnymi Wojnami”.


Reklama marki HP na youtubie, gdzie zamieszczony został film promujący nową edycję laptopów HP - https://www.youtube.com/watch?v=r6hDsVclRik 

Spot promujący produkt nie opowiadał jednak historii bohaterów filmowych, ani nie wysyłał komputerów w odległą galaktykę. Wykorzystywał za to motyw muzyczny. Różni bohaterowie, odmienne sytuacje, inne przedstawienie - wszystko po to, by pokazać możliwości jakie daje sprzęt sygnowany logiem HP.
Unikalne cechy własnego produktu podkreślić można także w inny sposób. Po raz kolejny warto przypomnieć - real time marketing nie może być ciekawostką oderwaną od komunikacji Twojej marki. Jeśli w przekazach reklamowych prezentujesz określone cechy produktu, zaadaptuj je do nowych warunków. Takie podejście prezentuje między innymi marka Duracel. W swoich reklamach zawsze kładzie nacisk na jakość produktów, ich wytrzymałość i gwarantowany długi czas działania. Podkreśla to również ten spot, w którym został wykorzystany motyw z “Gwiezdnych Wojen”.



Reklama profilu marki Duracell na youtubie - https://www.youtube.com/watch?v=YBh0hgP8wWk 

Treści na stronie swej nie zaniedbuj

O content marketingu pisaliśmy już nie raz (chcesz się przekonać? Sprawdź ile naszych artykułów możesz znaleźć pod tagiem content marketing) przede wszystkim dla tego, że jest to jedno z najbardziej skutecznych działań, jakie może podjąć Twoja firma. Co zatem możesz zrobić?

  1. Publikuj na blogu - Posiadanie firmowego bloga to jeden z lepszych pomysłów w kwestii marketingu Twojej firmy. Zamieszczane tam treści możesz dostosować do tego, co aktualnie jest w topie zainteresowań internautów. Łatwiejsze zadanie masz przed sobą kiedy Twój produkt bezpośrednio nawiązuje do trendu. Przykładem może być marka odzieżowa Cropp.

Zrzut bloga Cropp

Zrzut strony bloga marki Cropp - http://blog.cropp.com/ 

Marka Cropp stworzyła kolekcję osadzoną w klimacie “Star Wars”. Nie oznacza to jednak, że prezentując ją na blogu zrezygnowano z charakteru marki. Całość została zaprezentowana w mocno streetstyle’owym klimacie, w którym marka komunikuje się na codzień.

Publikacja na blogu nie oznacza jednak, że musi zostać pokazany nowy produkt. Blog może być także narzędziem, dzięki któremu marka może pokazać odbiorcy swoją pracę od kulis. Przykładem tego typu jest wpis na blogu Walmart, w którym marka opisuje swoje działania z uwzględnieniem daty premiery “Gwiezdnych wojen” i wprowadzenia serii zabawek związanych z filmem.

Zrzut bloga Walmart

Zrzut bloga Walmart, adres wpisu 

Powyższe przykłady pokazują jak tworzyć content, gdy posiada się produkt dopasowany do aktualnego wydarzenia. Jednak Twoja firma nie musi być producentem odzieży ani też domem handlowym by móc stworzyć coś, co wpasuje się w aktualny trend.
Podobno kluczem do popularności treści w sieci jest użycie w grafice kota lub innego zwierzaka. Niezależnie od tego ile prawdy jest w tym stwierdzeniu, trzeba przyznać, że zwierzęta potrafią chwycić za serce i rozbawić. Żaden z portali nie wie tego tak dobrze jak serwis udostępniający zdjęcia. Z okazji premiery “Przebudzenia mocy” serwis Flickr opublikował na swoim blogu wpis przedstawiający zwierzęta przebrane za bohaterów sagi.

Zrzut bloga Flickr

Zrzut bloga serwisu Flickr, przedstawiający wpis odnoszący się do Gwiezdnych Wojen 

Warto uczyć się od innych marek tego, jak powinien być prowadzony blog. Jeśli poszukujesz ciekawych, inspirujących blogów, spójrz na te zestawienia:

http://blog.hubspot.com/marketing/great-company-blog-examples 

http://www.businessesgrow.com/2015/01/12/best-company-blogs/ 

Blog to nie jedyna platforma, gdzie możesz opublikować coś, co będzie związane z najpopularniejszymi aktualnie tematami. Jeśli tylko charakter Twojej firmy na to pozwala, możesz chociażby stworzyć branżową analizę. Zobacz jak zrobiono to na profilu Salesforce.

Zrzut prezentacji Salesforce

Zrzut ekranu profilu marki Salesforce na Slideshare.net przedstawiający prezentacje analizującą trendy związane ze Star Wars

Nie jest to jednak jedyny pomysł na prezentację. Możesz przecież stworzyć cykl slajdów nawiązujących do tematu filmu i przedstawiających porady dla osób z Twojej branży. Jeśli tylko zechcesz poszukać, szybko zorientujesz się, że w przestrzeni wirtualnej mistrz Yoda jest autorytetem w wielu dziedzinach. Od motywacji poprzez zarządzanie. Uniwersalne rady możesz dostosować do branży, w której działa Twoja firma.

Poważnym nie być się nie bój

Real time marketing pozwala Ci na nieco żartobliwą komunikację z klientem. Osadzając przekaz w danym kontekście możesz pozwolić sobie na o wiele więcej, niż byłoby to możliwe normalnie. Najlepszym miejscem do publikacji tego typu treści są media społecznościowe, w których znaleźć możesz zarówno przekazy kreowane przez marki, jak i powstające oddolnie, dzięki działaniom Internautów.

Dzięki temu możemy zobaczyć co by było gdyby Chewbacca stosował kosmetyki L’Oréal Paris:

Zrzut zdjęcie Chewbacca Loreal Paris

Wpis opublikowany na Twitterze Battlefront new, przedstawiający postać z filmu “Gwiezdne Wojny” w reklamie L’Oréal Paris https://twitter.com/Battlefront_new 

Czasem można pozwolić sobie na parodię. John Lewis - sieć znana ze wzruszających reklam świątecznych, nie zawiodła także i w tym roku. Historia dziewczynki, która przesyła prezent mężczyźnie mieszkającemu na księżycu wydaje się nie być powiązana z “Gwiezdnymi Wojnami”, jednak The Poke uważa nieco inaczej. W alternatywnej wersji, obserwowanym przez dziewczynkę przyjacielem z kosmosu staje się...Lord Vader. A sama historia nie kończy się już tak dobrze.

Film opublikowany na youtube przez The Poke https://www.youtube.com/watch?v=IB_C2eOQG9g 

Wykorzystanie podobnych pomysłów może okazać się odpowiednie również dla Twojej marki. Puszczenie oka do fanów to dobry pomysł, postaraj się jednak nie przesadzić. Pamiętaj o wysokiej jakości publikowanych treści i nie umieszczaj ich zbyt często. Nie chcesz przecież stworzyć portalu gromadzącego zabawne memy, lecz pokazać, że i Twoja firma wie, co jest aktualnie w centrum zainteresowania klientów.

Z mniejszych przykład czerpać racz

Duracell, HP, Wallmart - dzięki powyższym przykładom możesz mieć wrażenie, że inspiracji Real time marketingowych warto szukać tylko i wyłącznie u największych marek. Niekoniecznie! Warto także obserwować artystów i samych fanów. Często to właśnie oni wykazują się największą kreatywnością.
Paweł Kadysz to fotograf, pomysłodawca serwisu tookapic.com. Na nim też rozpoczął niezwykły projekt nawiązujący do tematyki “Gwiezdnych Wojen”. Dzięki niemu jasnym stało się jakiego koloru ma szlafrok Lord Vader, z jakiego kubka pije i w co gra w wolnym czasie. Ciekawy pomysł i konsekwentnie prowadzony projekt okazały się być przepisem na sukces.

Zrzut profilu D. Vader na tookapic.com

Profil D.Vader na portalu tookapic - https://tookapic.com/dvader 

Pojawienie się nowej części “Gwiezdnych Wojen” stało się inspiracją dla wielu fanów. Postaci z filmu umieszczone zostały w zupełnie niecodziennych kontekstach - w tym jako bohaterowie dobrze znanego obrazu w nieco innej odsłonie.

Zrzut plakatu autorstwa Steve’a Browna

Plakat opublikowany przez użytkownika Steve’a Browna na portalu Vimeo - https://vimeo.com/148907199 
Ten i więcej przykładów znajdziesz w artykule opublikowanym na observer.com 
Na oficjalnej stronie “Star Wars” - http://www.starwars.com/ znaleźć można specjalną zakładkę community, gdzie publikowana jest twórczość fanów. Szukając kreatywnych przykładów wykorzystania motywów nie z tej galaktyki, nie można pominąć tej strony. Analizując twórczość fanów można się nauczyć także jednej rzeczy - jak zachęcić odbiorców do interakcji z marką.

Uważnym obserwatorem być musisz

Już wiesz, że wydarzenie, o którym mówisz musi być ważne dla Twoich odbiorców. Wiesz jak umieścić produkt w jego kontekście, jak zaplanować publikację...I pewnie zapytasz o jedno.

Skąd czerpać wiedzę o wszystkich ważnych wydarzeniach?

  • Monitoruj. Przede wszystkim swoją markę. Patrz na to gdzie się pojawiają o niej wzmianki. Jakiego rodzaju jest to medium, jaki portal, jaki profil? Kim są osoby o niej piszące, kto angażuje się w dyskusję? Kto jest potencjalnym odbiorcą medium, w którym pojawia się Twoja marka? Zacznij monitorować media społecznościowe. 
  • Korzystaj z wiedzy twórców monitoringu. Niezależnie od tego jakie narzędzie wybierzesz, warto spojrzeć na coś jeszcze - niemal każda z instytucji zajmujących się monitoringiem mediów zamieszcza różnego rodzaju raporty pokazujące trendy. Nawet jeśli będzie już za późno na umieszczenie Twojej własnej publikacji, możesz zaobserwować jak szybko zmieniają się trendy i jak dobrze się w nich odnaleźć. W poszukiwaniu analiz i wskazówek odwiedź między innymi blog Brand24 http://blog.brand24.pl oraz stronę z raportami przygotowanymi przez Press Service http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne.
  • Obserwuj właściwe osoby. Liderzy opinii, influencerzy - mówiąc prosto osoby, których opinia ma znaczenie. To oni wychwytują trendy, wydają wyroki…Dlatego warto obserwować ich aktywność w mediach społecznościowych. Możesz być niemal pewny, że jeśli dla nich jakieś wydarzenie wyda się ciekawe, to dla całej zgromadzonej wokół nich społeczności również. Musisz jednak pamiętać, by była to osoba zainteresowana lub potencjalnie zainteresowana Twoją marką. Szukając lidera opinii zastanów się nad kilkoma cechami Twoich klientów i w ich gronie znajdź taką osobę.
  • Weź pod uwagę czynniki demograficzne - wiek, płeć, miejsce zamieszkania...Pamiętaj jednak, że musisz uogólniać. Bardzo możliwe, że niewielki odsetek Twoich klientów będzie wydawał Ci się przeciwieństwem tego co ustalisz, postaraj się jednak znaleźć liczną, reprezentatywną grupę odbiorców Twojego biznesu.
  • Zastanów się gdzie możesz znaleźć swoją grupę docelową. Gdybyś był klientem firmy to...zapewne szukałbyś porad związanych bezpośrednio z branżą. To najprostsze skojarzenie i jedna z najprostszych możliwości poszukiwania nowych odbiorców. Twój klient nie jest jednak tylko zainteresowany Twoim produktem. Prawdopodobnie czyta serwisy i blogi, śledzi określone fanpage i ogląda pewne programy. Postaraj się myśleć nieszablonowo. Zastanów się, czym potencjalnie może interesować się odbiorca Twoich produktów, jaki może być jego styl życia? To właśnie na portalach nie związanych z branżą znaleźć możesz najwięcej inspiracji i wypowiedzi osób, które są ważne dla Twoich odbiorców.
    Nie zniechęcaj się. Być może wydaje Ci się, że to niezwykle trudne zadanie, jednak wystarczy tylko nieco pomyśleć, a także obserwować swoich klientów by móc wyciągnąć pewne wnioski. Gdy uda Ci się wyróżnić pierwsze kilka cech, następne kroki staną się łatwiejsze.
  • Orientuj się! Sam musisz być na bieżąco. Poza przeglądaniem branżowych newsów poświęć kilkanaście minut dziennie na zapoznanie się z wiadomościami. Nie stroń od wydarzeń sportowych, zapowiedzi kulturalnych i gorących newsów ze świata show biznesu. Czasem warto sięgnąć także po wiadomości o zasięgu lokalnym. Być może uda Ci się szybko zareagować na potrzeby klientów? Przykładem sprawnego działania była odpowiedź LG na ogłoszenie dziewczynki o zgubieniu telefonu. Niedługo po zamieszczeniu posta w mediach społecznościowych marka przesłała jej w prezencie nowy telefon. Więcej o tym wydarzeniu i przykładach real time marketingu możesz przeczytać na portalu Socialpress.
    Nie możesz także pominąć portali, na których ludzie sami udostępniają wartościowe w ich oczach treści. Sam spójrz na tag StarWars na portalu Wykop.pl http://www.wykop.pl/tag/starwars/. Pod jednym hasłem znajdziesz cały zbiór treści, memów, zdjęć, filmów i innych elementów związanych z konkretnym tematem. Nie stroń też od portali gromadzących memy czy zajmujących się udostępnianiem treści. To właśnie tam możesz łatwo znaleźć najbardziej aktualne informacje o tym, z czego śmieją się i czym żyją Internauci. A potem pozostaje to jedynie wykorzystać.

O mediach społecznościowych zapomnieć nie możesz

Media społecznościowe pojawiają się niemalże w każdym tekście opowiadającym o real marketingu. Przyczyna jest prosta - to właśnie dzięki popularnym social mediom możliwa jest łatwa, szybka i bezpośrednia komunikacja z odbiorcą. Prosty schemat - nadania komunikatu i jego odbioru zwiększa prawdopodobieństwo trafienia do klienta. 
Real time marketing to narzędzie niezwykle skuteczne. Przede wszystkim dlatego, że odnosi się do tego, czego poszukują użytkownicy poszczególnych mediów społecznościowych w sieci. Łatwo też wzbudzić zainteresowanie szerszej publiczności - treści w mediach społecznościowych rozprzestrzeniają się wirusowo. Użytkownicy znajdujący ciekawe dla nich informacje, chętnie wyrażają swoje zainteresowanie, a także udostępniają je. Znane marki chętnie wykorzystują aktualne trendy do swoich działań.
Zmiana kolejności wyrazów i fragment postaci - to wystarczy by dodać kampanii nowy wymiar. Coca-Cola zachęcając do dzielenia się radością zrobiła to w stylu rodem z “Gwiezdnych wojen”.

Zrzut fanpage Coca-Coli


Zrzut filmu opublikowanego na fanpage’u Coca-Cola


W świątecznym klimacie utrzymany był także post marki Lego, która zaprezentowała swoją kolekcję bohaterów “Gwiezdnych Wojen” w śnieżnej scenerii.

Zrzut profilu Lego na instagramie

Zrzut zdjęcia opublikowanego na profilu na Instagramie marki Lego 

Mocne nawiązanie do produktu pojawiło się także w kreacji zamieszczonej przez profil KFC.

Zrzut postu KFC

Zrzut postu dodanego przez markę KFC

Jak widać, media społecznościowe, w których możliwa jest publikacja materiałów wizualnych, to miejsce idealne do działań Real Time marketingowych. Jeśli więc tylko masz pomysł na to, jak w ciekawy sposób przedstawić produkt swojej firmy - nie czekaj. Choć wydaje się, że w przypadku Lego zadanie było ułatwione - ich produkt wpisywał się w aktualny trend, zauważ, że został on połączony także ze świątecznym kontekstem, co dodatkowo go uatrakcyjniło. W podobny sposób postąpiła także Coca-Cola, łącząc w jednym przekazie zarówno przekaz związany z premierą “Gwiezdnych Wojen”, jak i zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia.

Jak widzisz, real time marketing jest chętnie stosowany przez marki. O jego potencjale chyba nie trzeba nikogo przekonywać - wystarczy spojrzeć na przywołane w artykule przykłady.

Kontakt z autorem

Jak się przygotować?

Czyli co musisz zrobić już dziś by móc szybko zareagować, gdy Twoi klienci zainteresują się określonym tematem?

  1. Sięgnij do strategii marki i wypisz najważniejsze cechy, które chcesz eksponować w swoich komunikatach. Przykładowe cechy to: kreatywność, innowacyjność, trwałość, jakość, wytrzymałość. Miej tę listę zawsze przed oczami.

  2. Nie bój się schematów. Jeśli często używasz materiałów wizualnych, tworzysz posty lub innego rodzaju materiały wizualne, zadbaj o to, by już na pierwszy rzut oka było widać, kto jest ich autorem. Zastanów się nad kolorem tła, dodaniem ramki, umieszczeniem logo. Przygotowanie łatwego do uzupełnienia schematu ułatwi Ci codzienną pracę i umożliwi szybką reakcję. W schemacie zaznacz też jakich czcionek używasz. Jeśli posiadasz konkretne ikony, które Twoja firma stosuje tworząc treści, także o nich nie zapomnij.

  3. Stwórz pakiet inspiracji. Nie namawiamy Cię do kopiowania tego, co stworzyły inne firmy. Jednak warto mieć pod ręką najbardziej kreatywne przykłady real time marketingu. Na ich podstawie możesz także zauważyć pewne schematy postępowania. Spójrz na te zawarte w naszym artykule:
    Dwa wydarzenia - połączenie kontekstu dwóch różnych wydarzeń - zbliżającej się premiery filmu i nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
    Produkt + kontekst - jedno hasło wystarczy. Spójrz na przykład postu umieszczonego przez KFC. Prosta rzecz, a działa.
    Produkt + motyw - muzyczny, lub wizualny. Idealny do prezentacji możliwości produktu Twojej firmy. Potwierdza to przykład wyszukiwarki Google oraz laptopa HP.
    Użyj ich tworząc Twoją własną kreację.
  4. Czekaj cierpliwe i śledź wydarzenia. Wybierz takie, do którego naprawdę warto się odwołać.

Stosując się do powyższych porad z pewnością stworzysz ciekawy materiał, który wpisze się w aktualne trendy. Jeśli masz pytania dotyczące real time marketingu, lub marketingu w ogóle, czekamy na Twoją wiadomość.


Bibliografia oraz inne zestawienia warte zobaczenia (poza tymi wspomnianymi w tekście):

  1. https://www.artefakt.pl/blog/epr/real-time-marketing  
  2. http://sprawnymarketing.pl/real-time-marketing-i-content-marketing-w-sprzezeniu-zwrotnym/ 
  3. http://blog.brand24.net/star-wars-real-time-marketing/ 
  4. http://www.wsj.com/articles/most-liked-star-wars-themed-ads-1450267202 
  5. http://www.starwars.com/news/inside-duracells-star-wars-commercial-battle-for-christmas-morning 
  6. http://www.adweek.com/news/technology/5-brands-used-force-star-wars-twitter-168705 

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę