Social media: 5 kroków do sukcesu

“11% Polaków przerywa seks na aktywności w social media” – podaje poradnik Marty Smagi i Tomasza Bonka*. Jak wykorzystać potencjał portali spłecznościowych? Jak zainteresować nową generację konsumentów - pokolenie Y? Autorzy badania “Talking to Strangers: Millennials Trust People over Brands”** (luty 2012) prognozują, że siła nabywcza "Millennialsów" będzie wyższa niż jakiejkolwiek z dotychczasowych generacji. To właśnie od dzisiejszych 20-, 30-latków uzależnione jest “jutro” Twojego biznesu.
Foto: Unsplash
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
Unsplash

Żyjemy w czasach permanentnego ogłupiania ogromną ilością bodźców. Jak przedrzeć się przez smog informacyjny i dotrzeć do dzisiejszego konsumenta? Co się liczy dla pokolenia, które zrezygnowało z materializmu i gromadzenia luksusowych przedmiotów na rzecz kolekcjonowania wzbogacających doświadczeń i wrażeń? Dla Y-ków dużo ważniejsze od dobytku materialnego jest bogactwo przeżyć. Dlatego też wyłuszczenie zalet produktu w kampanii reklamowej przestało wystarczać - konsumenci zainteresowani są raczej nabyciem idei, którą reprezentuje towar (lub jego marka) niż jego realnej wartości.

Wiele marek, począwszy od producentów papieru toaletowego, po ekskluzywne marki samochodów, chce być lifestyle’owe. Dzięki przedstawieniu w reklamie historii obrazujących ludzkie motywacje, potrzeby i wartości, możliwe do uzyskania jest utożsamianie się klienta z marką. Aby uzyskać taki efekt, konieczna jest doskonała orientacja w świecie młodych: musisz rozumieć, co ich kręci i czego chcą od życia. Trudno oprzeć się wrażeniu, że skuteczny marketing przypomina bardziej sztukę niż naukę ścisłą.

Zrozum ideę social media

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na promocję w SM (social media). Co zrobić, aby osiągnąć sukces na tej płaszczyźnie? Sądzę, że u podstaw zrozumienia portali społecznościowych leży zmiana sposobu myślenia o e-komunikacji. Przekaz przestał być jednostronnym komunikatem nadawcy do anonimowego odbiorcy. Internet nastawiony jest na dialog, a sam klient otrzymał możliwość uczestniczenia w działaniach firmy - może publicznie wyrazić aprobatę lub stać się przyczyną kryzysu firmy.

Stop reklamie z Lisowską
Ponad 25.000 użytkowników Facebooka wyraziło sprzeciw wobec działań marketingowych Media Experthttps://www.facebook.com/stopreklamiezlisowska?fref=ts

Zasada “klient nasz pan” zyskała nowe znaczenie. Odpowiedzialność za składane obietnice wzrosła, a kłamstwa i nadużycia w ofercie firmy stały się niezwykle ryzykowne.
Otwarcie na dialog sprawiło również, że słowo umocniło swoją pozycję jako narzędzie marketingowe i stało się wizytówką firmy, dlatego należy dbać, by nie było okaleczone i ubogie.

Promowanie rozpocznij... wczoraj!

Jeśli planujesz wystartować z biznesem, masz już w garści produkt oraz fundusze, cóż bardziej oczywistego od wprowadzenia go na rynek i rozpoczęcia promocji? Jednak nigdy nie powinieneś robić tego w tej kolejności.

„Rzeczywistość toczy się równolegle – musisz pojawić się na rynku i wybudować swoją reputację za jednym zamachem!”

– mówi Kawasaki.

Zaznacza, iż budowanie wizerunku w sieci powinno rozpocząć się w momencie, w którym decydujesz, że chcesz coś sprzedać - niezależnie od tego, czy proces sprzedaży ma rozpocząć się jutro, czy za pół roku. Zanim osiągniesz efekt marketingowy minie trochę czasu. Dlatego nie czekaj i rozpocznij działania promocyjne już teraz!

         

 

 Dopasuj treści do platformy

Najpierw wybierz odpowiednią platformę społecznościową dla swojej marki. Masz do wyboru Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Linkedln, Instagram i wiele innych, niekoniecznie równie popularnych.
Każde medium stawia akcent w innym miejscu:

  • Twitter stwarza możliwość zamieszczania krótkich informacji, a co za tym stoi - szybkiego przekazywania konkretnego komunikatu.
  • Google+ zrzesza ludzi, którzy mają podobne pasje.
  • Fanpage na Facebooku to miejsce spotkań osób sympatyzujących z daną marką.
  • Na LinkedInie unikaj publikowania prywatnych treści - skup się na sprawach związanych z firmą i szerzej - branżą, w której działasz.

Warto zdobyć się na oryginalność, bo dla pokolenia Millenialsów ważny jest element zaskoczenia, poczucie wkręcenia w grę, dzięki której można coś zdobyć. Np. na Facebooku popularną formą przyciągania fanów jest tworzenie konkursów, w których użytkownicy mogą wykazać się kreatywnością i wygrać coś unikatowego – najlepiej z limitowanej kolekcji.

Cropp - konkurs
Konkurs marki odzieżowej Cropp na własny wzór na koszulce pozwolił zaangażować społeczność fanpage’a

Zawsze pamiętaj, że zdobycie “followersów” (śledzących) to jedno, a utrzymanie ich zainteresowania i satysfakcji – drugie.

Nowe trendy - otwórz oczy!

Dobrym ruchem na zapewnienie sobie bezkonkurencyjności jest przewidywanie trendów. Spokojnie, nie ma to nic wspólnego z wróżeniem z fusów czy magicznej kuli. Skarbnicą wiedzy jest blogosfera, która już dawno przestała oznaczać jedynie internetowe pamiętniki. Dzisiejsze blogi to narzędzie kreowania świata sztuki, kultury i mody.

Stwórz grę miejską lub performance z użyciem przedmiotów czy idei, które promujesz – niech to, co chcesz sprzedać, obrośnie w wartość sentymentalną, o której pokolenie Y będzie opowiadać swoim znajomym, udostępniać linki, nagrania i zdjęcia.

Rewelacyjnym przykładem takich działań jest akcja piwnej marki Antarctiva „The Beer turnstile”, która podbiła serca konsumentów: pusta puszka po piwie stała się biletem do metra. Dzięki temu w okresie trwania karnawału w Rio de Janeiro liczba nietrzeźwych kierowców zmniejszyła się znacznie na rzecz świetnej zabawy i grupowego recyclingu:

Marketing partyzancki

Jeśli do dziś marketing partyzancki kojarzył Ci się wyłącznie z pisaniem sprayem na murach, to czas zmienić przekonania. Użycie mediów społecznościowych niekoniecznie oznacza postrzeganie ich jako pewnego rodzaju narzędzi – sięgaj dalej, przekształcając je w partyzancką broń marketingową pozwalającą przedsiębiorcom wyrównać szanse w rozgrywkach branżowych.

Do wyboru masz:

  • działania na forach (np. forumowisko.pl, fora.pl, forum.interia.pl),
  • portale z artykułami (Ithink.pl),
  • mekkę marketingowych partyzantów, jaką jest Wykop.pl,
  • lub też YouTube - być może najłatwiejsza forma przyswajania informacji:


Marketing partyzancki w wydaniu Nike

Gdy wybierzesz miejsce publikacji, potrzebna jest już tylko odrobina kreatywności. Powodzenia!

Nowa era mediów społecznościowych

Kontakt z autorem

Era mediów społecznościowych przyniosła ogromne zmiany w krajobrazie marketingowym. Misternie utkane reklamy czy sprytne kampanie public relations przestały wystarczać.

Osoby kreatywne, dobrze rozumiejące ideę SM, wytrąciły pałeczkę pierwszeństwa z rąk wielkich korporacji, a stosując łatwe i darmowe narzędzia zyskały sympatię tysięcy ludzi. Żyjemy w czasach, w których ciekawe idee rozprzestrzeniają się jak wirusy.

Jeśli nie boisz się eksperymentować, wychodzić poza utarte szlaki, intrygować niecodziennymi rozwiązaniami i wedle tego przepisu zbudujesz kampanię, szanse na powodzenie masz ogromne, a treść odbije się echem w całym Internecie.

=======================

* "Biznes w internecie", Tomasz Bonek, Marta Smaga: www.interaktywnie.com/download/51‎ 

** "Talking to Strangers…": http://resources.bazaarvoice.com/rs/bazaarvoice/images/201202_Millennials_whitepaper.pdf

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę