Tumblr jako platforma komunikacji marki

Tumblr to jedna z najbardziej zróżnicowanych platform społecznościowych. Daje markom szereg możliwości zarówno jeśli chodzi o typ publikacji, jak i o samą jej zawartość. Jak marki komunikują się na Tumblr, w czym tkwi potencjał tego kanału?
Foto: Pixabay.com
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 5 minut
Pixabay.com

Ten artykuł powinien zacząć się od krótkiego opisu platformy -  przedstawienia jej najważniejszych cech, wskazania pożądanego formatu treści. Jednak w przypadku Tumblra nie jest to takie proste. Czy można powiedzieć, że Tumblr inspiruje, bawi, daje pole popisu dla marek? Z pewnością. Moim zdaniem to jedna z ciekawszych platform, również ze względu na to, jakie możliwości daje swoim użytkownikom.

Jeśli wejdziesz na główną stronę Tumblra, to znajdziesz tam blogi - tworzone przez ludzi, którym autorzy serwisu po prostu udostępnili przestrzeń do kreatywnego działania. Brzmi ciekawie, prawda? Warto do tego dodać, że Tumblr udostępnia także opcje znane z platform społecznościowych - zaznaczenie “serduszka”, możliwość przypominającą mi znane z Pinteresta (o którym pisałam w jednym z poprzednich artykułów) przepięcie - reblogowanie, hashtagowanie i w pakiecie możliwość podlinkowania publikowanych treści. Sam typ treści także zaskakuje. Tumblr pozwala swoim użytkownikom publikować niemal wszystko: od treści tekstowych, przez zdjęcia i grafiki aż po gify i wideo. Jak się w tym odnaleźć? Poniżej przygotowałam zestawienie kilku ciekawych działań prowadzonych przez różne marki na tej platformie.

Jak wykorzystać Tumblr w komunikacji marki?

Jeśli poszukujesz dobrych przykładów, warto spojrzeć na Marketr oraz na Tumblr 2015 Year in Review. Zobaczysz, jak wiele grafik i gifów wykorzystują marki w swojej komunikacji. Co dokładnie robią  i co publikują na Tumblerze? Spójrz na poniższe przykłady. 

Better for it - Tumblr jako jedna z platform komunikacji Nike

Marka Nike lubi motywować. Hasło: Better for it pojawiało się niemal w każdym jej kanale komunikacji. Od inspirującego Instagrama, przez zachęcającego do aktywności Facebooka, prowadziło do krótkiego serialu przedstawiającego perypetię dwóch rywalizujących ze sobą sióstr i wreszcie, znalazło swoje miejsce na Tumblerze.

Tumblr Nike Women

Zrzut strony: http://nikewomen.tumblr.com/

Na zdjęciach i grafikach pojawiały się znane z serialu bohaterki Margot i Lili, gify przedstawiały niecodzienne ujęcia produktów treningowych, a motywacyjne hasła kusiły kolorami i zachęcały do interakcji (wystarczy spojrzeć na jeden z nich).

Przykład Nike pokazuje, jak działania na Tumblerze mogą wpisać się w całość prowadzonej kampanii - znane hasło i kolejne, motywujące treści, użycie wizerunku głównych bohaterek serialu oraz przedstawienie tego w ciekawej graficznie formie, to moim zdaniem ciekawy pomysł. Zresztą nie tylko moim, ponieważ Nike z jednym ze swoich gifów pojawiło się w cyklu best of brand na blogu Marketr.

Tumblr jako wsparcie idei

Wpisując się w ogólną ideę komunikacji Tumblr może stać się także miejscem, które wspierać będzie przekaz danej akcji. Made with code to projekt, który ma przekonać dziewczyny, że kodowanie to ciekawe zajęcie, które nie jest zarezerwowane tylko dla mężczyzn. Pastelowa kolorystyka strony, sposób prezentowania informacji - każdy z tych elementów podkreśla dziewczęcość strony. Podobnie jest zresztą z Tumblrem o tej samej nazwie. Na gifach pojawia się robot serwujący ciastka, wpisanie odpowiedniej treści powoduje pojawienie się nowej gałki w rożku oraz pokazanie innych możliwości jakie daje kodowanie. Pojawiają się także gify z kodującymi dziewczynami, wszystkie z  nich wydają się wpisywać w ideę. Jasno pokazują, że kodowanie może realnie zmieniać rzeczywistość i umożliwić wprowadzenie w niej innowacji.

Made with code Tumblr

 Zrzut strony: http://madewithcode.tumblr.com/ 

Tumblr - miejsce na wybrany projekt

Tumblr to miejsce, które marki wykorzystują także do prowadzenia konkretnych projektów. Tak postąpiła marka Reebok, która na Tumblr prowadziła projekt #mojeklasyki. Idea była prosta - Classic to nic innego jak nawiązanie do nazwy produktów marki. Moje klasyki to natomiast przetrzeń do prezentacji tego, co dla danej osoby jest najważniejsze, niezbędne - tego co uznaje za tytułowe klasyki. Estetyczne  fotografie - krótki opis osoby, która je prezentuje oraz wybranych przez nią przedmiotów to dobry przykład na to jak można wykorzystać możliwości seriwsu. Odpowiednie hastagowanie, możliwość wylosowania jednego z klasyków oraz łatwego wypełnienia formularza i dołączenia do osób prezentujących swoje klasyki to kolejne z wyróżników tej akcji.

 Moje klasyki Tumblr

Zrzut strony: http://mojeklasyki.tumblr.com/ 

Kreatywny album marki

Ciekawym przykładem potraktowania Tumblera jako kreatywnego albumu dla marki jest projekt Master Card. Pewnie znasz slogan o rzeczach, które są bezcenne? Na blogu nazwanym Pricless Galery, marka prowadziła akcję skupioną wokół czasu wolnego. #OneMoreDay to hashtag, który nawiązywał do idei akcji i zrobienia sobie jeszcze jednego dnia wolnego. Na blogu zgromadzone zostały fotografie, ilustracje i animowane gify.

 Pricless Gallery Tumblr

Zrzut strony: http://pricelessgallery.tumblr.com/tagged/MasterCard 

Miejsce dla twórców

Tumblr jest miejscem dedykowanym dla osób kreatywnych. To właśnie na tej platformie znaleźć można magazyny dedykowane grafikom czy platformy, które gromadzą twórczość fanów. “Game of Thrones Fan Creations" to miejsce, w którym publikowane są prace przygotowane przez fanów serialu. Pozornie prosty pomysł wzbudza zaangażowanie i zachowując odpowiednią tematykę, pokazuje nieco inną stronę marki.

Fani Gry o Tron - prace publikowane na Tumblr

Game of Thrones Fan Creations Tumblr

Zrzut:http://gameofthrones.tumblr.com/ 

Strona magazynu

Inspirować można nie tylko do działania, można publikować także inspirujące treści - tak jak robi to Wrap magazine czyli magazyn zajmujący się tematyką współczesnej ilustracji. Sami illustratorzy to także osoby, które na Tumblr prezentują swoje portfolio, co możesz zobaczyć poniżej.

Wrap magazine Tumblr

Zrzut strony: http://wrapmagazine.tumblr.com/ 

Portfolio ilustratora

Barbara Dziadosz Tumblr

Zrzut strony:http://basiadziadosz.tumblr.com/ 

Czy na Tumblr jest miejsce dla mojej marki?

Jak widać Tumblr rządzi się swoimi prawami. Jeśli spojrzysz na to, co serwis przedstawia w zadkładce "rosnąca popularność" z dużym prawdopodobienstwem znajdziesz tam memy, gify, koty, zdjęcia celebyrtów czy niezwykle stylowego psa. Być może trafisz także na ilustracje, czy na zdjęcia publikowane przez którąś z marek odzieżowych. Jak zatem się odnaleźć?

Jeśli spojrzysz na zgromadzone przeze mnie przykłady, to zauważysz pewnie kilka cech, które je łączą. Przede wszystkim - jak ważną rolę na tej platformie pełni komunikacja wizualna. Choć Tumblr daje możliwość tworzenia zróżnicowanych treści, na prezentowanych przeze mnie kanałach dominowały materiały wizualne. Zauważyć można też, że Tumblr z małymi wyjątkami (jak projekt Reeboka, który prowadzony był zarówno na Instagramie, jak i na Tumblrze czy przedstawione portfolio projektantki) odróżnia się od innych prowadzonych przez markę kanałów. Masz pomysł na akcję z wykorzystaniem zdjęć czy grafik tworzonych przez Twoich fanów? Tumblr wydaje się być dobrym miejscem do prowadzenia tego typu działań. A jeśli nie, moim zdaniem jest on doskonałym źródłem inspiracji i ciekawych treści, które po prostu warto zobaczyć. 

 

Kontakt z autorem

 

Mam nadzieję, że powyższe przykłady zainspirowały Cię i wskazały w jaki sposób można komunikować się na Tumblrze. Jeśli masz jakieś pytania, czekam na wiadomość od Ciebie :)

Źródła oraz artykuły uzupełniające

  1. http://www.creativebloq.com/inspiration/best-tumblr-blogs-for-designers-1233429
  2. http://www.adweek.com/news/advertising-branding/nikes-better-it-womens-campaign-gets-brands-first-ever-scripted-youtube-series-169245
  3. http://www.businessnewsdaily.com/8689-tumblr-marketing-mistakes.html
  4. http://yearinreview.tumblr.com/post/134753643057/most-reblogged-fashion-brands
  5. http://mashable.com/2013/11/14/brands-on-tumblr/#FMHDrAP9Iuqc
  6. https://blog.kissmetrics.com/the-marketers-guide-to-tumblr/
  7. http://hatalska.com/2014/06/20/tumblr-dlaczego-warto-mu-sie-przyjrzec/
  8. http://o-m.pl/artykul/132/tumblr-gielda-mysli-i-inspiracji.html 
  9. http://czaplicka.eu/marketing-na-tumblr/ 



Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę