3 typy grafik, które angażują uwagę

Aż 90% informacji przekazywanych w formie obrazów jest przetwarzanych w mózgu 60.000 razy szybciej niż tekst - tak wynika z danych zebranych przez 3M Corporation i Zabisco. Połącz to z faktem, że masz tylko 8 sekund na to, aby przyciągnąć uwagę internauty na stronie internetowej. Kluczem do sukcesu okazuje się stworzenie takich treści obrazkowych, które potrafią natychmiast zaangażować uwagę.
Foto: Fotolia
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty
Fotolia

Tworzysz treści tekstowe? Aby zwiększyć siłę oddziaływania, nie zapominaj o elementach graficznych, które uczynią Twój przekaz atrakcyjniejszym dla odbiorcy. W ten sposób możesz zachęcić do wykonania najbardziej oczekiwanej akcji (a taki jest cel Twojej strony!). Grafika może bawić, wzruszać, edukować. Najważniejsze, żeby angażowała odbiorcę, zatrzymując go na stronie aż do momentu konwersji. 

W tym poście zaprezentuję Ci 3 najskuteczniejsze typy obrazów.

Infografiki

Infografiki są zdecydowanie numerem 1. Według danych zebranych przez AnsonAlex, treści zawierające infografiki angażują odbiorców średnio o 12% bardziej i umożliwiają generowanie naturalnych linków. Pozwalają na prezentowanie trudnych i rozległych danych w prosty i łatwo przyswajalny sposób.

Zazwyczaj infografiki zawierają elementy wizualne, takie jak: symbole, diagramy, wykresy, mapy, tabele i wykazy. Dzięki nim odbiorca z łatwością zrozumie kontekst przekazu oraz znaczenie pewnych faktów, o których wcześniej nie wiedział.

Tworząc infografikę zwróć uwagę na rodzaj. W zależności od tego jaki cel zamierzasz osiągnąć prezentując przygotowane dane, możesz zdecydować się na:

  1. Infografikę bazującą na danych statystycznych – jeśli potrzebujesz podsumować informacje, możesz to zrobić poprzez wygenerowanie diagramów kołowych czy słupkowych.
  2. Infografikę bazującą na osi czasu – jeśli chcesz przedstawić wydarzenia osadzone na osi czasu, możesz to zrobić na linii czasu.
  3. Infografikę bazującą na procesie – jeśli potrzebujesz przedstawić jakąś formułę czy receptę.
  4. Infografikę przedstawiającą lokalizację – jeśli zamierzasz przedstawić cel określenia lub punkty orientacyjne.

Jeżeli posiadasz predyspozycje graficzne, możesz samodzielnie przygotować ten typ obrazu za pomocą narzędzi online, dostępnych bezpłatnie, jak np. Piktochart:

 Piktochart

Piktochart oznacza wiele darmowych szablonów i naprawdę proste w obsłudze narzędzie do tworzenia własnych: http://piktochart.com/  

Zdjęcia ze stocków

Decydując się na zdjęcia ze stocka, wybieraj tylko te, które są dopasowane ściśle do tematu, o którym piszesz. W przeciwnym razie popełnisz jeden z największych błędów – zniechęcisz użytkowników do przeczytania Twojego tekstu. W wirtualnym świecie musisz traktować tekst jak produkt, który zamierzasz sprzedać.

Weźmy przykład: Idąc do sklepu z farbami, prosisz o ulotkę zawierającą farby emulsyjne, a zamiast nich dostajesz tę dotyczącą olejnych. Jak zareagujesz? Oburzysz się na sprzedawcę w związku z brakiem odpowiednich kompetencji czy zainteresujesz reklamą produktu, którego nie potrzebujesz?

Skąd wziąć zdjęcia stockowe? Możesz pobrać je za darmo ze stron internetowych lub kupić w banku zdjęć. Generalnie fotografie prezentowane w bankach wyróżniają się wysoką jakością w porównaniu do bezpłatnych. Po wykupieniu otrzymasz licencję upoważniającą Cię do publikacji, bez ponoszenia konsekwencji. Z kolei korzystając z darmowych zdjęć możesz trafić na takie, które zawierają prawa autorskie, i zostać oskarżonym o kradzież.

Banki zdjęć, które mogę polecić, to przede wszystkim:

  1. Shutterstock - lider na rynku microstock.Baza zdjęć: 50 milionów.
  2. Fotolia - stosunkowo młoda, jednak z dużą bazą zdjęć (36 milionów!).
  3. Unsplash - darmowe zdjęcia bardzo dobrej jakości, z ciekawymi filtrami. Codziennie 10 nowych zdjęć.
         

Zrzuty ekranu

Zrzutów ekranów używaj, kiedy chcesz zilustrować rozwiązanie jakiegoś problemu. Doskonale nadają się do zaprezentowania kolejnych kroków. Jeśli zdecydujesz się na przedstawienie kroków tylko w formie opisu, internauci mogą nie zrozumieć lub popełnić błędy podczas wykonywania określonych czynności.

Zrzutem ekranu określamy zapisany obrazek z części lub z całego ekranu. Aby zrobić zrzut ekranu, wciśnij klawisz Print Screen, jednocześnie wciskając alt. Następnie z listy dostępnych programów w systemie operacyjnym Windows wybierz program Microsoft Paint. Po otworzeniu się programu, kliknij wklej (skrót z klawiatury: CTRL +V). Zapisz swój obrazek. Gotowe.

Jeśli chcesz uprościć sobie to zadanie, zainstaluj dodatek do przeglądarki do robienia screenów. Przykładowo dla Chrome’a jest to “Awesome Screenshot…”:

Awesome Screenshot

Jakie typy obrazów wykorzystujesz, w treściach, które publikujesz? Czy znasz inne?

 

Więcej na ten temat:

Kontakt z autorem

  1. http://www.quicksprout.com/2014/08/13/what-type-of-images-should-you-use-within-your-blog-posts/
  2. http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/33423/19-Reasons-You-Should-Include-Visual-Content-in-Your-Marketing-Data.aspx

Zapisz się na newsletter Marketing 101


Zapisz się na newsletter, a nie ominą Cię nowe artykuły!

Technologie marketingowe
pomagające zwiększać zasięgi, generować leady, automatyzować i analizować kampanie.
Dowiedz się więcej

wróć na górę